2dA: Sociaal ondernemen leidt tot productinnovaties


2dA is gespecialiseerd in duurzame digitalisering van archieven. De dataspecialist helpt haar opdrachtgevers, van MKB-bedrijven tot grote organisaties als ziekenhuizen, luchtvaartmaatschappijen en ministeries op weg naar doelgericht papierloos werken. Dat doet het bedrijf met zo’n 75 medewerkers die, voor ze bij 2dA kwamen werken, een afstand tot de arbeidsmarkt hadden.

“En dat is absoluut geen toeval,” vertelt communicatiemanager Ursi Hondtong. 2dA is in 2012 namelijk ontstaan vanuit de wens van een groep SW-medewerkers om binnen een reguliere, commerciële setting aan de slag te gaan. Dat betekent allerminst dat 2dA alleen eenvoudige kopieer- of digitaliseeractiviteiten aanbiedt. Integendeel. “We hebben speciale software ontwikkeld om met deze doelgroep een zeer innovatief digitaliseringsproduct op de markt te kunnen brengen.”

Bijzondere kwaliteiten

Hondtong praat liever niet over mensen uit de doelgroep, mensen met een arbeidsbeperking of een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze noemt de medewerkers van 2dA consequent ‘mensen met bijzondere kwaliteiten’. “Dat doe ik omdat die andere typeringen niet relevant voor ons zijn; Al onze medewerkers voegen hun eigen, bijzondere talent aan ons bedrijf toe. Ze voeren uiterst secuur en gemotiveerd en vertrouwelijk werk uit en leggen zo de basis voor de hoogwaardige diensten die we leveren.”

Hondtong ervaart pas goed hoe hoog de kwaliteit van de 2dA-medewerkers is, als het bedrijf extra mankracht nodig heeft, bijvoorbeeld voor spoedklussen, en dan studenten inzet. “Die hebben in de regel een veel kortere aandacht spanne. Onze medewerkers werken graag gestructureerd zodat het allemaal precies klopt. Dat is zeker ook belangrijk bij documentvernietiging, daarvoor geldt immers strenge wet- en regelgeving en daarnaast vaak nog specifieke eisen van opdrachtgevers.”

Teamwork

De medewerkers van 2dA presteren als een hecht team. Samen wordt hard gewerkt en de successen worden samen gevierd. “Je ziet dat alle medewerkers met fonkelende ogen bezig zijn. De medewerkers weten dat we belangrijk werk verrichten. Dit alles versterkt de saamhorigheid.”

Het voorbereiden van de scans vormt daarbij het meest arbeidsintensieve deel van de werkzaamheden die de ‘mensen met bijzondere talenten’ bij 2dA verrichten. Daarnaast scannen en controleren ze het werk van hun collega’s. Deze werkzaamheden zelf zijn vaak repeterend. “Per opdracht maken we duidelijke werkinstructies zodat iedereen stap voor stap kan zien wat er moet gebeuren.”

De werkleiders hebben soms zelf ook een SW-achtergrond. Scanvoorbereiders, -operators en werkleiders leidt 2dA bijna altijd zelf op. “Dat is ook een manier om onze eigen mensen de kansen te bieden om door te groeien naar de plek waar ze tot het best tot hun recht komen en ons bedrijf het meest versterken.”

Sociaal én commercieel succesvol

Het bijzondere aan 2dA is dat het enerzijds een hoogwaardig, commercieel bedrijf is en anderzijds dus hoofdzakelijk draait op medewerkers die onder de Participatiewet vallen. Hondtong vindt dat eigenlijk helemaal niet zo bijzonder. “Wij zijn dit jaar genomineerd voor de regionale MVO-prijs. Geweldig natuurlijk, maar dat hebben we nooit gezocht. Wij zijn gewoon zo begonnen omdat het werkt. We moeten in Nederland echt af van het leidende stereotype beeld van sociaal ondernemen als bezigheidstherapie. Dat verduistert het zicht op interessante businesskansen, want juist onze medewerkers vormen de basis van het verantwoorde commerciële succes dat we nu zijn.”

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone