Middelen nader uitgewerkt


Nieuwsbrieven

Voor een klein netwerk, tot twintig deelnemers, is een aparte digitale nieuwsbrief niet de meest voor de hand liggende keuze. Een persoonlijke e-mail op het moment dat er nieuws is bereikt meer. Wordt het netwerk groter, dan is een nieuwsbrief een goed middel om deelnemers weer even op een positieve manier te herinneren aan je netwerk.

Tips:

  • Hou het kort en krachtig: drie tot zes berichten is meer dan voldoende.
  • Gebruik de nieuwsbrief ook om verkeer naar je website te genereren: plaats een aantrekkelijke alinea met een lees meer knop voor het lange verhaal op de website.
  • Een papieren nieuwsbrief zou je kunnen inzetten op bijzondere momenten, bijvoorbeeld rond de jaarvergadering of het jaarlijkse congres.

Website

Een website is voor al je stakeholders vaak de eerste plek waar informatie over je netwerk wordt gezocht. Daarom is het van belang om een heldere startpagina te maken, waarop alle informatie verzameld staat en ook de andere pagina’s aantrekkelijk en duidelijk te houden.

Tips:

  • Deelnemers of andere geïnteresseerden willen binnen één of twee kliks het deel van de website kunnen bereiken waar zij naar op zoek zijn.
  • Probeer op alle pagina’s een duidelijk overzicht te geven en speel met uitgesplitste informatie in op de verschillende behoeften van je deelnemers. Je website kan ook als ontmoetingsplatform dienen voor deelnemers. Je kunt bijvoorbeeld een kennisbank maken die alleen voor deelnemers toegankelijk is of een besloten forum inrichten zodat deelnemers berichten uitwisselen. Dit vraagt extra investering in techniek en beheer, inventariseer dus vooraf of ten minste de helft van de deelnemers hier behoefte aan heeft.
  • Maak gebruik van zoektermoptimalisatie. Zorg dat je in google snel gevonden bent.

Sociale media

Sociale media bieden de mogelijkheid om in hoge frequentie korte berichten te versturen. Het gebruik van Twitter, LinkedIn, Facebook et cetera heeft de meeste impact maar kan ook deelnemers extra betrekken bij het netwerk. Inventariseer op welke social media deelnemers en andere doelgroepen actief zijn en maak dan een keuze waar je in investeert. Facebook is vooral een persoonlijk gericht medium, en daarmee vaak minder geschikt voor communicatie tussen ondernemers onderling. LinkedIn is precies het omgekeerde. Sociale media vervullen een belangrijke verwijsroldeelnemers, waarmee ke naast je bestaande deelnemersbestand ook mensen bereikt die geen lid zijn.