Toegankelijkheid & bereikbaarheid


Een toegankelijke werksituatie geeft mensen met een beperking meer kansen in het bedrijf. Een toegankelijke werksituatie houdt rekening met medewerkers met verschillende beperkingen, zoals werknemers die minder of niet kunnen horen of zien, werknemers die minder goed of niet kunnen lopen en werknemers die minder goed kunnen omgaan met de werkomgeving en de eisen die het werk stelt.

Wat is van belang?

Het gebouw
Nooduitgangen en hulp bij ontruiming
Bedrijfsuitjes
Informatievoorziening

Finetuning

Als u iemand met een beperking in dienst neemt, zal er altijd nog finetuning plaats moeten vinden. Bespreek tijdens het sollicitatiegesprek en het aanstellingsgesprek bijvoorbeeld bovenstaande aandachtspunten en vraag welke oplossingen de persoon zelf het beste vindt.

Omdenken

Hoe toegankelijker de werk-situatie, hoe meer kansen om er te kunnen werken en hoe minder werknemers last te hebben van hun beperking.

Met het toegankelijk maken van bijvoorbeeld het gebouw en de communicatie doet u vaak niet alleen de medewerkers met een arbeidsbeperking een plezier. Twee inspirerende voorbeelden:

  • Een administratiekantoor had een goede kandidaat op het oog. Bij haar eerste bezoek bleek dat deze man, die rolstoelgebonden is, de vele glazen klapdeuren in het gebouw niet zelf kon openen. Ze waren te zwaar afgesteld. De kandidaat kreeg de baan en het bedrijf liet alle deuren opnieuw afstellen. Het effect was dat iedereen ‘eindelijk van die zware deuren af was’.
  • Een ICT-bedrijf heeft relatief veel werknemers met autisme in dienst. De afdeling personeelszaken stemt de communicatie op hen af door beeldspraak te vermijden en in kortere, concrete zinnen te schrijven. In de praktijk blijken alle medewerkers deze communicatie veel duidelijker en prettiger te vinden.