Accuracy Financial Services: Iedereen verdient een kans


Accuracy Financial Services geeft mensen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt graag een kans. Het administratiekantoor heeft 3 medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt aangenomen. Directeur/eigenaar Marco Albers vertelt waarom.

quote2Ik geef mensen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt graag een kans. Ook al toen ik als Finance manager in loondienst zat, maar de directie stak daar een stokje voor. Waar ik kansen zag, zagen zij risico’s. In 2006 combineerde ik zakelijke en persoonlijke ambities en richtte mijn eigen administratiekantoor Accuracy Financial Service op. Sindsdien neem ik alleen mensen met een beperking of andere problemen aan.

Taken passen bij talent

Administratief werk leent zich daar ook goed voor. Het is kwalificeerbaar en kent verschillende niveaus en soorten werkzaamheden. Ik pik de taken eruit die bij de talenten van de medewerkers passen. Als team verzorgen ze alles wat een accountancy kantoor moet bieden: boekhoudkundig, fiscaal, jaarrekeningen en belastingaangiftes.

Positieve discriminatie

Inmiddels heb ik drie medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt aangenomen en een vaste stageplaats aangeboden. Ik vond hen op verschillende manieren. Mijn eerste medewerker kwam via een klant binnen en zat in de WAO, met de andere twee kwam ik via het UWV in contact. Een van hen zat al een jaar thuis vanwege zijn leeftijd. Een ander is van allochtone afkomst en was beschadigd door vorige werkgevers. Hij bloeit bij mij helemaal op. Ik nam hen aan omdat ik niet tegen discriminatie kan. Vervolgens keek ik naar wat ze kunnen en zocht daar taken bij.

Wennen aan weer werken

De startfase kostte meer tijd en energie dan ik van tevoren had ingeschat. En dan niet zozeer door de beperking, maar het wennen aan weer werken. Zo had de Marokaanse medewerker een half jaar nodig om vertrouwen op te bouwen. Ik maak tijd voor begeleiding: tussentijdse gesprekken en alles bespreekbaar maken zodat niks escaleert. Nu loopt het soepel.

Hecht en gemotiveerd team

Mijn werknemers geven mij veel voldoening en motivatie. Veel mensen worden gestigmatiseerd, bijvoorbeeld vanwege hun fysieke of psychische gesteldheid, leeftijd of herkomst. Maar deze groep is juist ontzettend gemotiveerd om aan de slag te gaan. En met de juiste aandacht en in een prettige omgeving kan iedereen goede prestaties leveren. Dat zie ik dus op mijn eigen kantoor gebeuren en dat geeft een geweldig gevoel. Het is een hecht en soepel lopend team, dat elkaars kwaliteiten kent en elkaar begeleidt.

Iedereen moet erachter staan

Deze aanpak moet passen binnen het bedrijf. Als iemand binnenkomt met een beperking waar we aan moeten wennen, dan moet iedereen er wel achter staan. Praktisch betekent dit dat we eerst kennismaken, dan aannemen. Open zijn. Managen en regelen naar de mogelijkheden. En het werkt. We groeien gemiddeld met twintig klanten per jaar. Na de zomer is er waarschijnlijk weer ruimte voor een extra plaats. De groeiambitie biedt meer mensen meer kansen.

Klanten merken manier van ondernemen op

Mijn klanten merken mijn manier van ondernemen ook op. Ik gebruik mijn filosofie over maatschappelijk verantwoord ondernemen dan ook bewust bij acquisitiegesprekken. Potentiële klanten vinden het een sympathiek initiatief, maar kiezen vooral voor ons om ons goede werk en onze dienstverlening.  Wij werken op een hoog geautomatiseerde manier en bieden onze klanten waar voor hun geld.

Tip voor andere werkgevers

Zoek geen Superman; een kandidaat die alles kan. Kijk gewoon goed naar wat mensen wel kunnen en geef ze taken die bij hun mogelijkheden passen. Dan werkt het prima! Focus op talent, dat leidt tot bloei.

Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin