Antropia: Wij hebben bewust de keuze gemaakt om zo’n soort bedrijf te zijn


Antropia-spotlight

Cultuur- en Congrescentrum Antropia, gelegen op Landgoed de Reehorst in Driebergen, is een bijzondere plek om evenementen en congressen te organiseren. Bij het bedrijf werken een aantal mensen met een beperking -met een hulpvraag-, zoals Germien Cox het noemt.

Cox is bij Antropia verantwoordelijk voor de communicatie en het PR-beleid. “We zijn gevestigd in de voormalige locatie van de antroposofische Vrije Hogeschool. Die benadering is nog terug te zien in de organische bouwstijl en de bewuste keuze om een bedrijf te zijn waar People, Planet & Profit hand in hand gaan.”

Het is dan ook niet toevallig dat vooral NGO’s en (semi)overheidsinstellingen zich aangetrokken voelen om bij Antropia congressen of evenementen te organiseren. “We vallen bij deze doelgroep erg in de smaak en het is mooi om te zien dat ook de corporate markt ons steeds beter weet te vinden. Ook zij hebben onze unieke locatie ontdekt. We krijgen maar liefst zo’n 35.000 bezoekers per jaar en hosten vele evenementen met maximaal 300 bezoekers.”

Brede afspiegeling

Bij Antropia werken circa 25 mensen en het personeelsbeleid wordt gekenmerkt door de wens om een afspiegeling van de maatschappij te zijn. “Dat is veel breder dan alleen mensen met een beperking. Wij bieden door de hele organisatie plek aan jong, oud, man, vrouw, allochtoon en autochtoon. Daar staan we voor.”

Om de begeleiding die nodig is te kunnen waarborgen, let Antropia volgens Cox wel op een goede balans in het personeelsbestand. “Iedereen die bij ons komt werken, weet dat er collega’s zijn met een andere achtergrond – bijvoorbeeld een hulpvraag. Daar moet je je wel comfortabel bij voelen, want wij hebben lang geleden al de bewuste keuze gemaakt om zo’n soort bedrijf te zijn. Onze uitdaging ligt er vooral in om te kijken naar iemands kracht in plaats van iemands beperking.”

People, Planet en Profit

Niet alleen het personeelsbeleid of de ligging op een landgoed maken Antropia bijzonder, het bedrijf neemt de drie P’s – People, Planet & Profit – bijzonder serieus. “Bij People draait het om de afspiegeling. Profit is natuurlijk voor elk bedrijf belangrijk, en onze betrokkenheid bij Planet laten we onder andere zien door onze keuze voor duurzame (toe)leveranciers. Dat zie én proef je bij Antropia.”

Cox en haar collega’s bij Antropia willen laten zien dat duurzaam niet stoffig hoeft te zijn, maar willen dat vooral niet op een opdringerige manier doen. “Onze gasten zijn de eerste prioriteit: die moeten zich prettig bij ons voelen en volop kunnen genieten van een geslaagd evenement. Wanneer ze gedurende de dag bewust of onbewust kennismaken met duurzame producten is dat natuurlijk mooi meegenomen.”

Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin