![Athlon-8824531[1]](https://www.denormaalstezaak.nl/wp-content/uploads/2015/08/Athlon-88245311.png)
Athlon is meer dan alleen een autoleasemaatschappij. Het bedrijf biedt namelijk niet alleen leasepakketten, maar adviseert organisaties ook over de omgang met alle problemen rond mobiliteit. Tendercoördinator Maarten Godschalk zegt dan ook: “Wij noemen onszelf een mobiliteitsprovider.“
De omgang met leaseauto’s is aan het verschuiven. Een aantal jaar geleden was een leaseauto in sommige functies een standaard arbeidsvoorwaarde. Door de stijging van het aantal mensen dat auto’s deelt, vanuit huis werkt of als zzp’er actief is, komt er echter steeds meer vraag naar andere oplossingen. “Het grootste deel is nog altijd lease, maar wij spelen in op deze nieuwe ontwikkelingen door onze klanten ook te adviseren op het gebied van duurzaamheid en mobiliteitsbudgetten.”
Dat doet Athlon, een Nederlands bedrijf met vestigingen in veel Europese landen, met circa 470 fte aan medewerkers, onder andere verdeeld over een grote commerciële tak, consultants, hulpdeskmedewerkers en onderhoudsdiensten. “Bij ons zijn er veel verschillende taken, daarom werken er ook mensen van alle opleidingsniveaus. ”
Kanjers in hun werk
Als tendercoördinator kent Godschalk de eisen rond aanbestedingen als geen ander. Hij zag dan ook al snel dat social return een grote rol zou gaan spelen bij het binnenhalen van nieuwe en het behouden van bestaande contracten. “Toen we de organisatie eens gingen doorlichten, bleek dat we eigenlijk al heel lang aan inclusief ondernemen deden, maar ons beleid was nog niet specifiek op social return gericht. Mensen met een beperking die bij ons in dienst zijn, hadden we aangenomen omdat het kanjers zijn in hun werk.”
Athlon blijft in de toekomst niet alleen mensen met een beperking aannemen als ze binnen het functieprofiel passen, maar wil nog een strategische slag maken. “Nu is het allemaal heel sympathiek: we nemen gewoon goede mensen aan, maar om te voldoen aan de social-returneisen van veel overheidsinstellingen, zullen we per project ook bekijken hoe we daar het beste aan kunnen voldoen.”
Innerlijke overtuiging
Godschalk benadrukt dat het Athlon niet alleen te doen is om imago of het binnenhalen van opdrachten. “Het begint met een innerlijke overtuiging. Of het nu gaat om inclusief ondernemen, onze inspanningen voor milieu en duurzaamheid of de samenwerking die we hebben met de stichting Hulphond. Het werkt alleen als het onderdeel is van een breder MVO-plaatje. Uiteindelijk willen we gewoon een goed maatschappelijk bedrijf zijn!”