Bolletje: We zetten het menselijke aspect voorop


De misschien wel bekendste bakker van Nederland – Bolletje B.V. – is gevestigd in Almelo en Heerde. In totaal werken er zo’n 450 mensen. HR-adviseur Eveline van Dijk beschrijft de sfeer bij het bedrijf als informeel en gedreven. “Wij kennen lange dienstverbanden en de medewerkers zijn er trots op om voor het merk Bolletje te werken.

Omdat het personeelsbestand van Bolletje langzaam aan het vergrijzen is en omdat er in de toekomst krapte op de arbeidsmarkt wordt voorspeld, ontwikkelden Van Dijk en haar collega’s een toekomstgerichte, strategische personeelsplanning rond thema’s als automatisering en de duurzame inzetbaarheid van mensen. “We willen aantrekkelijk zijn en blijven als werkgever, ook voor jonge mensen, en bieden onze medewerkers daarom doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden.”

Een pilot

Een ander onderdeel van het toekomstgerichte personeelsbeleid is gericht op de invoering van de Participatie- en Quotumwet. Vorig jaar werd Bolletje benaderd door een school – het AOC Almelo – met het verzoek een jongen met beperkingen een stage aan te bieden. Na zijn stage heeft Bolletje hem een contract aangeboden. “Op deze manier konden wij ervaren wat er allemaal bij komt kijken om iemand met een beperking binnen Bolletje te laten werken. De begeleiding was in eerste instantie geregeld vanuit school en later door het UWV. Het traject verliep soepel, ook met de loonwaardebepaling, en daarom waren we enthousiast.”

Om die reden werd besloten te kijken welke functies binnen Bolletje nog meer geschikt zouden kunnen zijn voor mensen met een arbeidsbeperking. “Uit de opgedane ervaring wisten we dat één duidelijk omschreven taak het beste werkt. Door goed naar de verschillende werkplekken te kijken, zagen we mogelijkheden in het magazijn bij de afvalsortering.”

Loonwaardebepaling

Bolletje ging de pilot van start met drie Wajongers, die een proefplaatsing kregen aangeboden. Het werk verliep naar tevredenheid en Bolletje wilde hen na de proefplaatsing een jaarcontract aanbieden. Echter voordat het zover was, zou het UWV de loonwaarde komen bepalen. “Dat proces en de inhoud waren voor ons echt een shock. Wij hadden deze jongens heel positief beoordeeld, maar wel gebaseerd op één helder omschreven taak. Dat is iets heel anders dan het verwachtingspatroon dat je hebt bij een volledig inzetbare medewerker met een volledig takenpakket.”

Het UWV zag dat anders, want die rekent de taak als een volledige baan met dito loonwaarde. Van Dijk begrijpt niet hoe het kan dat één taak met een volledige functie wordt vergeleken. “En daar bijna eenzelfde salaris voor betalen? Bolletje wilde deze jongeren graag een contract aanbieden, maar wel tegen een reële loonwaarde. Het kan niet zo zijn, dat er geen onderscheid is tussen een reguliere medewerker die alle taken van de functie verricht en een beperkte medewerker die één van die taken verricht. In onze optiek klopt de redenatie niet.”

Dialoog

De loonwaardebepaling van deze jongeren heeft er toe geleid dat Bolletje de drie kandidaten geen jaarcontract aan kon bieden, maar het bedrijf houdt goede hoop dat het uiteindelijk toch lukt. “Het was echt een moeilijke beslissing, want die jongens hebben het heel goed gedaan en we willen het menselijke aspect ook voorop blijven zetten. We zijn echter wel een commercieel bedrijf en we moeten dit naar andere medewerkers kunnen verantwoorden. Het UWV moet ook bij zichzelf te rade gaan: op deze manier is het betalen van de boete die in de Quotumwet staat voordeliger dan een veel te dure medewerker in te zetten. We hebben beroep aangetekend tegen de beslissing van het UWV en blijven de dialoog zoeken. Het zou toch voor iedereen de beste oplossing zijn als die jongeren hier voor een eerlijk en reëel loon aan het werk kunnen?”