Boogaart Almere: SW’ers zijn meer gewend om hulp te vragen


Boogaart-Almere-2016-1-leibomen-snoeien-met-steiger

Boogaart Almere is een groenvoorzieningsbedrijf met een sociaal hart. Van de bijna 50 vaste medewerkers hebben er 10 een achtergrond als SW’er. Wim Lassche, hoofd P&O: “In de dagelijkse omgang vervagen de grenzen tussen de verschillende medewerkers.

In 2008 sloot Boogaart Almere een convenant met het Amsterdamse SW-bedrijf Pantar en nam 20 SW’ers in dienst, met een terugkeergarantie. Na acht jaar is de helft van deze mensen nog steeds in dienst bij het groenvoorzieningsbedrijf. “Dat was een ontwikkeling die ongeveer twee jaar duurde. Acht SW’ers konden niet wennen aan het werk en de cultuur. Er bleven er dus twaalf over, waarvan er nu twee elders een baan hebben gevonden.”

Synergie

In eerste instantie werkten de SW’ers in eigen ploegen, maar langzamerhand gingen de ploegen door elkaar lopen. “We kwamen erachter dat synergie het beste werkt en kijken totaal niet meer naar de achtergrond, alleen nog maar naar de kwaliteiten van medewerkers. Voor de buitenwereld is niet meer te herkennen wie reguliere medewerkers zijn en wie SW’ers. In de dagelijkse omgang zijn de grenzen helemaal vervaagd.”

Ook op sociaal vlak zijn de SW’ers volledig geïntegreerd bij Boogaart Almere en dat komt volgens Lassche ook omdat de weg der geleidelijkheid is gevolgd. “In het begin vonden sommige medewerkers het best lastig met de SW’ers, maar omdat we de tijd hebben genomen om de teams te integreren, is dat vanzelf goed gekomen.”

Opdrachten selecteren

Dat wil niet zeggen dat de arbeidsproductiviteit even hoog is. Daarom krijgt het bedrijf ook nog steeds loonkostensubsidie. “Het is de grote kunst om mensen een opdracht te geven waar ze tot hun recht komen. Geen van de SW’ers kan zelfstandig een tuin aanleggen, maar bij andere werkzaamheden kruipt hun productiviteit een heel stuk in de richting van de andere jongens. Dan geeft het rendement en dan wordt het ook economisch interessant. Aan de andere kant maken we nog steeds gebruik van een jobcoach. Als ik denk dat er iets niet goed gaat, schakel ik die meteen in.”

Sowieso onderhoudt Lassche een nauwe band met de medewerkers. Hij steekt ook de helpende hand toe als mensen buiten het werk in de problemen komen, bijvoorbeeld bij het zoeken naar een huis. “Het is eigenlijk wel grappig. SW’ers zijn veel meer gewend om hulp te vragen en daardoor kun je ze helpen voor de problemen echt groot worden. Bij reguliere medewerkers is dat helaas niet altijd het geval.”

Verschillende budgetten

Bij veel aanbestedingen wordt van Boogaart Almere verwacht dat het bedrijf voldoet aan SROI-verplichtingen. Lassche is niet erg te spreken over de manier waarop veel gemeenten die eisen formuleren. “Gemeenten hebben allerlei verschillende budgetten, maar het is zo lastig om dat geld op het juiste moment los te krijgen. Het gaat altijd per project, terwijl het volgens mij veel zinniger is om goede jongens die willen, langer aan ons te kunnen binden. Wees dan als gemeente ook een beetje creatief met je potjes. Als het onder de streep precies hetzelfde bedrag kost, wat maakt het dan uit waar het geld precies vandaan komt?”