Branderhorst Cleaning & Service: Als de motivatie goed is, kun je altijd bij ons terecht


Enthousiaste, gemotiveerde medewerkers die zich in willen zetten in het schoonmaakonderhoud, daar is Branderhorst Cleaning & Service BV altijd naar op zoek. Het schoonmaakbedrijf zet zich in het hele land in voor schoonmaakonderhoud van gebouwen, glas- en gevelreiniging, zonweringreinigen en vloer- en tapijtreiniging.

Het is zeker geen probleem als de medewerkers een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, vertelt directeur-grootdeelaanhouder Gerbert Branderhorst: “Wij zijn vooral gericht op mensen die verder van de arbeidsmarkt af staan. Ons werk is ook geschikt voor deze mensen. We zijn niet een hightech bedrijf waar kennis voor nodig is. De motivatie moet goed zijn. Als je er zin in hebt, kun je altijd bij ons terecht.”

Iedereen is gelijk

Op dit moment heeft het schoonmaakbedrijf 70 mensen in dienst. Hoeveel van deze medewerkers een arbeidsbeperking hebben, is niet precies bekend. Van de mensen die via re-integratie binnen komen, wordt dit bijgehouden, maar niet van mensen die zelf bij Branderhorst gesolliciteerd hebben.

“Iedereen is gelijk, daar gaan we heel nuchter mee om. We hebben niet vastgelegd wie van ons personeelsbestand een arbeidsbeperking heeft. Als we ons personeelsbestand zullen bekijken, heeft denk ik 40% een arbeidsbeperking. We vragen er niet expliciet naar tijdens een sollicitatie. Mensen komen solliciteren, draaien een paar dagen mee en als het van beide kanten bevalt, komen ze bij ons werken. We hebben bijvoorbeeld een jongen in dienst gehad die doof was. Door een implantaat in zijn hoofd, kon hij weer horen. Hij heeft jaren voor ons gewerkt.”

Branderhorst vindt het vooral belangrijk dat mensen gemotiveerd zijn. “We willen graag mensen op weg helpen die wat verder van de arbeidsmarkt af staan. Dit op weg helpen kan alleen als mensen gemotiveerd zijn. Als het lukt, zijn ze heel blij en dankbaar, zetten ze zich echt in. Ze zijn dan goed personeel en een fijne collega.” Ze hangen bij niemand een label aan. “Als we van iemand weten dat hij of zij een andere gebruiksaanwijzing heeft, dan geven we bij collega’s wel aan: let even daar en daar op. Wees bijvoorbeeld wat geduldiger. Maar we leggen er geen nadruk op.”

Werken met heldere instructies

Het werk is repeterend, wat het juist geschikt maakt voor de doelgroep. Het werkt daarbij goed voor Branderhorst Cleaning dat ze werken met heldere instructies. “Iemand met vage opdrachten het veld insturen werkt niet. We moeten echt duidelijk instructies geven en het werk afbakenen: wat moet je doen, hoe moet je het doen, in welke tijd. We hebben de werkomschrijvingen duidelijker gemaakt en houden regelmatig een werkoverleg waarin we met elkaar bespreken hoe alles loopt.”

Gerbert Branderhorst merkt dat mensen met een arbeidshandicap het eerst buiten de boot vallen op het moment dat er veel potentiële werknemers beschikbaar zijn. Nu het lastiger is om personeel te vinden, krijgen zij ook een kans. Hij hoopt dat meer werkgevers met deze doelgroep gaan werken. “Ik kan het iedereen zeker aanraden. Maar leg de lat niet te hoog. Je hebt tijd nodig om voor iemand de goede plek te vinden. Wees duidelijk naar elkaar, ga voortdurend in gesprek. Het is belangrijk voortdurend feedback aan elkaar te vragen: gaat het goed? Hoe vind je het? Ook aan de collega’s.”

Lastig om geschikte medewerkers te vinden

Het grootste probleem waar de onderneming op dit moment mee te maken heeft, is het lastig vinden van personeel. “Het aanbod van werk is er. Het is te druk. Maar er zijn geen kandidaten te vinden. Als we een vacature krijgen, zetten we deze eerst uit bij Amfors en het WerkgeversServicepunt regio Amersfoort. Zij proberen geschikte medewerkers voor ons te vinden, alleen is dat op dit moment erg lastig.”

Branderhorst merkt dat werknemers het bedrijf zelf ook weten te vinden. Wanneer iemand vanuit een traject van het UWV of de gemeente binnen komt, dan maken ze vaak gebruik van een proefplaatsing en regelingen zoals loonkostensubsidie. “Voor sommigen is dat ook wel echt nodig.”
Het schoonmaken blijft mensenwerk, ondanks de moderne apparatuur waar het bedrijf gebruik van maakt. Het opleiden van personeel en het investeren in goed en gemotiveerd personeel, blijft hierdoor altijd een groot onderdeel van het bedrijf.