Branderhorst: Open gesprek en op een speelse manier aanspreken


Branderhorst Cleaning & Service is in de woorden van oprichter, eigenaar en directeur Gerbert Branderhorst een ‘traditioneel schoonmaakbedrijf’. Naast het standaard schoonmaakonderhoud is het bedrijf gespecialiseerd in ‘alles wat je zelf niet schoon krijgt’. Er werken circa 60 mensen, een groot deel had voor aanvang een afstand tot de arbeidsmarkt of heeft een status als arbeidsbeperkte.

Naast een bijna volledig pakket aan schoonmaakdiensten biedt Branderhorst ook onderhoud, bijvoorbeeld van zonnepanelen. “We werken voor marktconforme prijzen, dat is de basis,” vertelt Branderhorst. “We bieden veel expertise en werken met onze eigen machines. Maar het belangrijkste is het personeel. Al onze mensen hebben erkende opleidingen gedaan en de service staat voorop. De klant betaalt je schoenen, zeg ik altijd. Als we nieuwe mensen aannemen, selecteren we daar ook vooral op: ben je servicegericht en beleefd. De rest leren we je wel.”

Liefde van twee kanten

Wie bij Branderhorst wil komen werken, gaat eerst eens een dagje meelopen. Als dat dan wederzijds bevalt, volgen eerst twee tijdelijke contracten en dan een vast dienstverband. “Mensen twee jaar voor je laten werken en dan eruit zetten, daar doe ik niet aan. Na twee tijdelijke contracten weet je echt wel of het wat wordt. En dan moet de liefde van twee kanten komen, vindt ik. Wij worden blij van de collega’s en de collega’s worden blij van een vast contract.”

Volgens Branderhorst levert het werken met vaste mensen ook een economisch voordeel op. De klanten weten met wie ze te maken krijgen en bouwen een band op met de schoonmakers en leidinggevenden. “Opdrachtgevers vertrouwen ons, die willen echt niet elk kwartaal een nieuwe glazenwasser. Dus het is een bewuste keuze die voor de medewerkers en het bedrijf uiteindelijk het meeste oplevert.”

Andere benadering

Als leidinggevende van een schoonmaakbedrijf heeft Branderhorst veel te maken met medewerkers die langere tijd niet gewerkt hebben of met bepaalde problemen kampen. “Werken met mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt vraagt gewoon een andere benadering. Ik zeg nooit zomaar dat ik iets vind, maar probeer mensen op een speelse manier aan te spreken. Soms zijn er problemen met de kwaliteit van het werk of met de manier waarop mensen onderling met elkaar omgaan. Dan is het nodig om mensen een spiegel voor te houden over hun gedrag, maar dat doen we wel zonder te oordelen. Als je mensen in een open gesprek vraagt wat ze er zelf van vinden, kom je veel sneller tot een goede oplossing.”

Branderhorst heeft heel positieve, maar ook wat negatieve ervaringen opgedaan met mensen uit de doelgroep. Dat hoort er volgens hem ook een beetje bij. “Het kan niet altijd goed gaan, wij zijn geen hulpverleners. We hebben hier wel eens mensen gehad met problemen die wij niet op konden lossen. Maar in de meeste gevallen gaat het goed en als je een beetje rekening met elkaar houdt, valt er altijd wel een mouw aan te passen.”

Maar wel binnen hele duidelijke kaders. Afspraak is afspraak bij Branderhorst Cleaning & Service. “We werken op een bepaalde manier. Als iemand twee keer zijn bedrijfskleding vergeet, heeft dat gewoon consequenties. En wij werken bijvoorbeeld standaard in duo’s, dus ik ga er dan wel vanuit dat iedereen goed genoeg met elkaar overweg kan om een klus tot een goed einde te brengen. Daar moet je dus wel in mee kunnen gaan als je bij ons wilt werken.”