BST Telecom: “Het lukt niet met iedereen”


BST-Telecom

Deze week in de spotlight:
Wie: Gert van Bruggen van BST-Telecom
Wat: Vacatures voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt
Waarom: “Iedereen verdient een tweede of derde kans”
Hoe: Zelf opleiden en goed kijken wat mensen kunnen


In 2006 werd een begin gemaakt met het uitrollen van het glasvezelnetwerk in Nederland en meteen zag Gert van Bruggen, die al jaren in de telecomsector werkte, een gat in de markt. Hij begon een eigen bedrijf, BST-Telecom, en heeft nu meer dan 30 mensen in dienst. Daar zitten veel mensen bij die lang werkloos waren of een arbeidsbeperking hebben.

BST-Telecom legt het laatste deel van het glasvezelnetwerk aan. Zijn medewerkers komen dus bij de mensen thuis om de huizen met het glasvezelnetwerk te verbinden. “Een heel gebied wordt in één keer ontsloten, maar de grote aanbieders zorgen niet voor de verbindingen met de consumenten. Dat doen wij.”

Van Bruggen erkende meteen dat hij gespecialiseerde medewerkers nodig had. Daarom creëerde hij, in samenwerking met een ROC, een eigen opleiding. “Ik ben de kaartenbakken van de gemeente Arnhem gaan doorzoeken op zoek naar geschikte mensen om op te kunnen leiden en mee aan de slag te kunnen gaan.”

Motivatie en enthousiasme
Dat blijft tot op de dag van vandaag de werkwijze van BST-Telecom. Volgens Van Bruggen zijn motivatie en enthousiasme de belangrijkste eisen die hij aan kandidaat-werknemers stelt. “Ik zeg niet dat het heel eenvoudig werk is, maar het is ook weer geen rocket science. Iedereen die gemotiveerd is om er iets van te maken, verdient een tweede of een derde kans en die wil ik graag bieden.”

In sollicitatiegesprekken en tijdens het opleidingstraject probeert Van Bruggen dat enthousiasme te testen. Dat valt hem niet altijd mee. “Laatst heb ik weer een traject met 12 kandidaten gedaan. Daar houd je er dan uiteindelijk 5 van over. Dat is natuurlijk niet geweldig.” Hij kwam tot de conclusie dat er bij veel kandidaten sprake is van een meervoudige problematiek. “Veel mensen die bijvoorbeeld lang werkloos zijn geweest, kampen met sociale en financiële problemen en die zijn soms niet alleen met werk op te lossen. Je moet dus accepteren dat het niet met iedereen lukt.”

Meester en gezel
Toch blijft hij geloven in zijn werkwijze. De opleiding die zijn medewerkers krijgen, gaat niet alleen in op technische en vakinhoudelijke vaardigheden, maar ook op sociale- en werknemerscompetenties. “De opleidingsfase duurt circa 6 maanden en in die periode werken de nieuwe medewerkers in een duo met een ervaren medewerker, als meester en gezel dus eigenlijk.”

Van Bruggen leert zijn nieuwe medewerkers goed kennen in de opleidingsfase en gebruikt die kennis om in te schatten welke functie het meest geschikt is. “Een duo bestaat uit een lasser en een graver. Een lasser heeft wat meer druk, omdat hij bij mensen thuis bezig is en het werk dan natuurlijk netjes gedaan moet worden. Maar dat betekent ook dat de lasser wel tegen druk moet kunnen en ook goed met klanten om moet gaan. Ik probeer dus altijd in te schatten waar iemand het meest tot zijn recht komt. Daar gaat het uiteindelijk om.”


Gouden tip
Gert van Bruggen – BST-Telecom
Doorgaan als het tegenzit
“Het gaat niet altijd vanzelf, daarom moeten bedrijven die mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een kans willen bieden, goed bij zichzelf te rade gaan: heb ik de echte motivatie, wil ik ook doorpakken als het even tegen zit. En daarnaast denk ik dat het van belang is dat je open kaart speelt met je opdrachtgevers. Die moeten natuurlijk weten vanuit welke visie je werkt.”

Lees de partnerpagina van BST-Telecom