CNV Jongeren is een zelfstandige jongerenvakbond onder de vleugels van het CNV. De bond laat de stem van jongeren horen in instellingen als de SER en de Stichting van de Arbeid en probeert jongeren daarnaast met projecten, bijvoorbeeld over pensioenen of solliciteren, voor te bereiden op de arbeidsmarkt.
Anneke Westerlaken is de directeur van CNV Jongeren en stuurt de 12 medewerkers van de jongerenvakbond aan. Onder die medewerkers is er één, een projectassistent, met een Wajong-indicatie. “Als vakbond willen we natuurlijk het goede voorbeeld geven, dus stonden en staan wij altijd open voor mensen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt. Via stages en vrijwilligerswerk zetten we nog andere kwetsbare jongeren in.”
Vanzelfsprekende jobcarving
Dat is ook de manier waarop de huidige medewerker met Wajong-indicatie bij de vakbond terecht kwam. “We kenden hem al van zijn stage en hadden zijn naam in het achterhoofd gehouden voor eventuele vacatures. We waren gewoon overtuigd van zijn kwaliteiten. Toen we een opening hadden, waren we er zeker van dat hij een goede medewerker zou zijn.”
Volgens Westerlaken valt het erg mee met de extra begeleiding die hij nodig heeft. “Bij iedere werknemer blijft het toch de vraag met welke werkzaamheden hij of zij het beste tot zijn recht komt. Dat geldt hier ook en dat betekent dat je iemand zijn sterke punten laat benutten. In zijn geval bijvoorbeeld het maken van planningen. Andere collega’s zijn misschien beter in andere dingen, laten we zeggen contact met vrijwilligers, dus die kunnen dat gat dan vullen. Noem het vanzelfsprekende jobcarving.”
Promoteams
Niet alleen als werkgever zet CNV Jongeren zijn beste beentje voor. Met het opzetten van de Realisten, promoteams van Wajongers, probeert de vakbond potentiële werkgevers in contact te brengen met Wajongers die op zoek zijn naar een baan. “Er wordt vaak over deze doelgroep gepraat, maar veel te weinig met. Daar brengen onze promoteams verandering in, want die gaan naar werkgevers toe.”
Deze aanpak levert daadwerkelijk banen op en daarom gaat CNV Jongeren het concept verder uitrollen. “We zijn nu bezig om dit contact fijnmaziger en regionaal te organiseren, in drie regio’s is het al echt zo ver. Zo kunnen we nog dichter bij kandidaten en werkgevers komen. De promoteams geven mensen met een arbeidsbeperking een gezicht en persoonlijk contact is nog altijd de beste manier om tot een goede match tussen werkgever en kandidaat te komen.”