Crêpes & Smoothies: Ik wil sociaal en gezond ondernemen


crepes-smoothies-Sandra2-2

Wie in Deventer trek heeft in een smoothie of sapje van vers fruit of groente en een crêpe of een wafel, kan sinds 2014 terecht bij Crêpes & Smoothies. Alle medewerkers van Tjeerd van Dixhoorn zijn afkomstig uit de Wajong.

Na een studie personeel en arbeid deed Tjeerd van Dixhoorn zijn eerste werkervaringen op bij de werving- en selectieafdeling van een commercieel bedrijf. Later maakte hij de overstap naar de re-integratiewereld. “Die twee ervaringen breng ik bij Crêpes & Smoothies samen: ondernemen – iets wat ik graag wilde doen – en werken met een geweldige doelgroep.”

Bij Crêpes & Smoothies wordt Van Dixhoorn ondersteund door zes medewerkers, allemaal Wajongers. Ze vervullen een volledig takenpakket zoals bekend in de horeca: van schoonmaken tot het bereiden van de etenswaren. “Ze doen gewoon alles – zo zelfstandig mogelijk. We werken met takenlijsten en hebben sommige dingen wat vereenvoudigd, maar het is in principe gewoon horecawerk.”

Van Dixhoorn benadrukt dat de kwaliteit van zijn producten en de sfeer in de winkel voorop staan. “In de allereerste plaats willen we een fijne plek zijn, een plek waar mensen graag lekkere sappen, wafels, crêpes of smoothies komen halen. Als klanten vervolgens weten dat we sociaal ondernemen en ons daarin ondersteunen, is dat alleen maar fijn. Maar ook als je het niet weet of het je niet kan schelen, wil ik natuurlijk nog steeds dat je naar ons komt. En wel omdat je onze crêpes, smoothies en wafels zo lekker vindt!”

Doorstroming

Van Dixhoorn heeft niet alleen als doel om een succesvolle, sociale onderneming op te zetten, hij wil ook dat ‘zijn’ Wajongers doorstromen naar een andere werkgever. Dit om meer mensen te kunnen helpen bij hun sprong naar de arbeidsmarkt. “Andere werkgevers in de horeca zullen eerder iemand aannemen die de basisvaardigheden al onder de knie heeft.”

Sinds de start in april 2014 stroomden er al drie jongeren door naar een andere werkgever. “Het is heel simpel, maar het belangrijkste is motivatie. Die jongeren die we door konden plaatsen, wilden zelf heel graag. Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat ze een beetje coachbaar zijn. Fouten maken is niet erg, als je er maar van leert.”

Het succesvolle eerste jaar bevestigde Van Dixhoorn in zijn overtuiging dat hij de juiste carrièrestap heeft gemaakt. “Ik zie het als een uitdaging om samen met anderen een voorbeeld te zijn voor andere horecabedrijven in de stad door sociaal en gezond te ondernemen. Om zo de stap te verkleinen die jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt moeten zetten om op de arbeidsmarkt te komen.”