Deen Supermarkten: “Ze horen er helemaal bij”


Deze week in de spotlight:
Wie: Jacob Jan de Vries – filiaalleider Deen Supermarkten
Wat: Drie medewerkers met een beperking in het filiaal
Waarom: “Past in de cultuur van het bedrijf”
Hoe: Vast team, vaste aanspreekpunten


Supermarktketen Deen is vooral actief in Noord Holland en Flevoland en er werken ruim 6.000 mensen. Deen verwacht van elk filiaal dat ze een medewerker met een arbeidsbeperking in dienst nemen. Filiaalleider Jacob Jan de Vries heeft er zelfs drie onder zijn hoede: “We doen het niet uit medelijden, ze horen bij onze winkel.

De Vries vindt het volslagen vanzelfsprekend mensen met een beperking in zijn filiaal in Broek op Langedijk te laten werken. Hij vindt het ook goed dat zijn keten elk filiaal een verplichting op dit gebied oplegt. “Niemand hoort achter de geraniums te zitten, iedereen moet kansen krijgen om te laten zien wat ‘ie kan. Dat maakt mensen trots en gelukkig. Laat echter wel duidelijk zijn dat we niet uit medelijden handelen, we verwachten prestaties van al onze medewerkers.”

De drie medewerkers waar De Vries het over heeft, werken minder snel en hebben meer begeleiding nodig. Toch worden ze volledig geaccepteerd. “Natuurlijk is hun takenpakket toegesneden op hun sterke punten, ze hoeven niet aan de kassa te zitten, maar vullen bijvoorbeeld het vers of maken schoon. Maar binnen dat takenpakket hebben ze dezelfde rechten en plichten als ieder ander en horen helemaal bij onze winkel.”

Dat merkt De Vries ook aan de klanten die in zijn winkel komen. Die weten om welke medewerkers het gaat, maken een praatje met ze of vragen naar ze als ze een paar dagen afwezig zijn. Ook de andere medewerkers van De Vries hebben hun collega’s als vanzelfsprekend in hun midden opgenomen. Dat blijkt wel in de pauzes, bij de bedrijfsuitjes en ook tijdens het werk. “Ze horen er helemaal bij en zitten middenin de groep. Ons filiaal leent zich er ook voor, want we hebben een vast team met weinig verloop, zodat er vaste aanspreekpunten zijn. Er is ook altijd een leidinggevende aanwezig in de winkel. Die duidelijkheid zorgt voor een vastomlijnde manier van werken en dat is belangrijk, want dan weet iedereen waar hij aan toe is.”


Gouden tip
Jacob Jan de Vries – filiaalleider Deen Supermarkten
Vaste aanspreekpunten
“Bij ons op de werkvloer is altijd een leidinggevende aanwezig. Onze leidinggevenden weten goed hoe ze met de verschillende medewerkers om moeten gaan en onze medewerkers weten waar ze moeten zijn als ze een vraag of een probleem hebben. Die duidelijkheid werkt.”

Lees de partnerpagina van Deen Supermarkten

Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin