DRM: “Wij helpen mensen naar werk en bedrijven naar MVO”


DRM-4su-foto4

Deze week in de spotlight:
Wie: Danny de Graaf van DRM
Wat: Werkprojecten met alleen maar Wajongeren
Waarom: “Het perfecte huwelijk tussen idealisme en commercie”
Hoe: Echt werk, strakke begeleiding


In opdracht van klanten verricht DRM/4SocialUse werkprojecten met teams die bestaan uit Wajongeren. Zo voldoen de opdrachtgevers aan hun MVO-doelstellingen en krijgen Wajongeren een baan. Op dit moment heeft DRM 30 medewerkers, maar de komende maanden wil het bedrijf meer dan verdubbelen.

Mededirecteur Danny de Graaf had in eerste instantie zijn bedenkingen bij deze doelstellingen, maar is nu overtuigd. “Het leek me moeilijk werken met deze doelgroep, maar het is geweldig om ze te zien groeien. Het pakt je echt. Dus wat begon als een commercieel idee, namelijk bedrijven de MVO-verplichtingen uit handen nemen door op projectbasis klussen te verrichten, is nu ook echt een sociale overtuiging geworden.”

Hoe werkt het?
Het bedrijfsidee van DRM: alle Nederlandse ondernemingen moeten voldoen aan MVO-verplichtingen, zeker met de Participatie- en Quotumwet in het achterhoofd. Dus waarom geen bedrijf beginnen dat werkt met mensen uit de Wajong en in opdracht van klanten werk uitvoert? “We voeren nu vooral klussen uit op het vlak van logistiek en distributie en doen ook eenvoudig technisch werk.”

De Graaf merkt dat veel opdrachtgevers aanvankelijk huiverig waren om hun projecten uit te laten voeren door mensen met een arbeidsbeperking. Om die twijfels weg te nemen, werkt DRM met kleine teams en ervaren voormannen. “Wij moeten kwaliteit leveren, dat is het voornaamste. Daarom hebben we voormannen aangenomen die er bovenop zitten, de nieuwe jongens de kneepjes van het vak leren en ervoor zorgen dat het werk aan alle eisen voldoet. Alleen zo houden we onze opdrachtgevers tevreden en kunnen we aan nieuwe opdrachten komen.”

Werkt het?
Volgens De Graaf is het een langdurig traject om mensen uit de Wajong te begeleiden naar zelfstandig werk. “Wij selecteren eigenlijk alleen op motivatie, maar we hebben te maken met een doelgroep die vaak meerdere problemen heeft. Als je die mensen serieus terug wilt brengen naar de arbeidsmarkt, dus inclusief opleidingen en het leren van allerlei sociale en technische vaardigheden, kost dat gewoon heel veel tijd.”

Die tijd wil De Graaf ook nemen en met behulp van loondispensatie is het volgens hem ook financieel aantrekkelijk voor alle betrokken partijen. Om te kunnen voldoen aan de aanvragen van zijn opdrachtgevers, heeft hij eigenlijk dringend nieuwe mensen nodig. “Maar het UWV komt niet door, misschien ligt het eraan dat we nog een relatief jong bedrijf zijn, zodat het UWV ons en wij het UWV nog niet goed genoeg weten te vinden. Ik hoop dat het snel verandert, want er zijn veel mensen die werk nodig hebben en dat is precies wat wij te bieden hebben.”

Lees de partnerpagina van DRM.