Drukkerij Wedding: Het gaat met vallen en opstaan


drukkerij-wedding

“Mooie dingen maken,” dat is volgens Carin Wormsbecher het antwoord op de crisis die de drukkerijsector al jarenlang in haar greep houdt. En het gaat Wormsbecher en haar team goed af. Het bedrijf houdt zich knap staande door zich te specialiseren in hoogwaardig drukwerk en het drukken en distribueren van boeken.

De krimpende vraag naar briefpapier en enveloppen, de mogelijkheid spotgoedkoop drukwerk in het buitenland te bestellen en natuurlijk door de komst van het internet, maken het voor kleine drukkerijen steeds lastiger om te overleven. “Van de 3.000 drukkerijen die je 10 jaar geleden nog had in Nederland, zijn er nog maar 1.000 over,” zegt Wormbechter.

Diversiteit en eigen verantwoordelijkheid

Wormsbecher, die het bedrijf leidt sinds het plotselinge overlijden van haar man, zette op twee vlakken een koersverandering in. Ze koos dus voor een specialisatie en veranderde daarnaast de organisatie door de managementlaag volledig weg te snijden en in te zetten op diversiteit en eigen verantwoordelijkheid. “Ik werk volledig transparant. Het team weet alles van onze financiën en weet waarom ik bepaalde strategische keuzes maak.”

Zo maakt ze haar team ook echt verantwoordelijk voor de prestaties (en het voortbestaan) van het bedrijf en dat werkt motiverend. Daarnaast kijkt ze goed welke werkzaamheden het best bij welke medewerker past. “Nu zijn we bijvoorbeeld bezig met het verzamelen van data om onze boekenverkoop te optimaliseren. Dan ga ik met het team zitten om te kijken wie zich daarin wil verdiepen.”

Delen leidt tot begrip

Dat er bij Drukkerij Wedding ook mensen met een arbeidsbeperking – een lastig lijf, zoals Wormsbecher het noemt – werken, maakt voor deze aanpak niet uit. “Ik kijk alleen naar de kwaliteiten die mensen wel hebben. We hebben allemaal wel zwakke kanten en zolang we daar maar gewoon eerlijk en open over praten, kun je dat altijd opvangen. Delen leidt tot begrip en dan kun je anticiperen als er een keer wat misgaat.”

Een veilige en prettige sfeer is dus een voorwaarde voor succes. De medewerkers moeten immers het gevoel hebben dat ze ook hun zwakheden kunnen bespreken. “We hebben er hard aan gewerkt om zo’n sfeer te creëren en mensen te leren om hun hulpvraag ook daadwerkelijk te stellen. Dat klinkt eenvoudig, maar is uiteindelijk een voortdurend proces van vallen en opstaan. Het past bij mij om op deze manier te ondernemen. Geld verdienen is natuurlijk belangrijk, maar ontdekken wat je allemaal kunt bereiken – werkinhoudelijk en sociaal – is voor mij uiteindelijk het doel van ondernemerschap.”