Patrick Reinders is de directeur van schoonmaakbedrijf Effektief Groep. Deze van oorsprong Groningse, maar nu landelijk actieve, schoonmaakonderneming maakt een enorme groei door en biedt nu al werkgelegenheid aan meer dan 1.000 mensen. “Daar waar het kan en waar het zinvol is, zetten we vol in op social return.“
De man die in de jaren negentig via een Melkert-baan bij het schoonmaakbedrijf Effektief Groep terecht kwam, is nu de directeur en architect van de indrukwekkende groei van het bedrijf. “We waren bijna failliet en behoren nu tot de top20 schoonmaakbedrijven van Nederland. Ons doel is door te stomen tot de top10. Inmiddels hebben we 5 vestigingen en zijn we ten noorden van de grote rivieren overal actief.”
De omzetgroei van 20/25% per jaar die Effektief Groep behaalt, wordt voor een groot deel gerealiseerd door overnames, onder andere ook van schoonmaakdivisies van SW-bedrijven. “Onze contacten met de SW-wereld gaan echter al veel verder terug. We werkten jaren geleden al samen met de SW-bedrijven van de gemeenten Groningen en Haren en integreerden hun mensen in onze reguliere schoonmaakteams.”
Punten scoren
Maar de samenwerking met of overname van SW-bedrijven is niet de enige manier waarop Reinders en de Effektief Groep mensen uit de doelgroep inzetten. “Wij werken veel in opdracht van (semi-)overheden, en dan is een social return verplichting standaard. Wij doen het op dit vlak meestal veel beter dan de minimumeisen die in aanbestedingen worden opgenomen. En daar scoren wij natuurlijk weer punten mee bij overheden.”
Bij die projecten leerde Reinders een belangrijke les: de corebusiness van een schoonmaakbedrijf is schoonmaken, niet het vinden en begeleiden van kandidaten uit de doelgroep. “De schoonmaakbranche is een commerciële vechtmarkt. Alles moet snel. Wij hebben door schade en schande geleerd dat het heel verstandig is om daar externe partijen als een re-integratiebureau bij te betrekken. Die weten hoe ze geschikte mensen kunnen vinden als wij ze nodig hebben.”
Geld verdienen en investeren in de toekomst
Als een commercieel bedrijf opdrachten binnen sleept en dus geld verdient door in te zetten op social return, vindt Reinders dat alleen maar prima. “Iedereen wint: wij, de opdrachtgevers en de medewerkers. Daarom vind ik het goed om dat ook gewoon te zeggen: Geld verdienen met social return is helemaal niet erg. Bij een gezond model verdienen bedrijven aan alle typen medewerkers, dus ook aan deze. Aan de andere kant, is het niet mijn enige motivatie om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of een arbeidsbeperking een kans te geven.”
De schoonmaakbranche kent een lage drempel voor toetreders tot de arbeidsmarkt. Dat maakt dat er voldoende mensen te krijgen zijn. Dat gaat volgens Reinders echter veranderen als de conjunctuur verder aantrekt. “Daar spelen wij vroegtijdig op in door mensen te vinden, te binden en te blijven boeien. We hebben er een rotsvast vertrouwen in dat deze investering zich later terugbetaalt in loyaliteit. Ook kijken we naar andere groepen waarvoor wij de toegangspoort naar werk kunnen zijn. Zo zijn we in Groningen gestart met het Schoonmaakgilde. Een initiatief waarbij ook het ROC een actieve rol speelt en schoolverlaters zonder startkwalificatie een opleiding én een baangarantie krijgen.”
Bij de Effektief Groep heeft Reinders ervaren dat de verschillen in kwaliteit tussen SW-ers en reguliere medewerkers vaak helemaal niet zo groot zijn. SW-ers hebben, zo vindt hij, juist vaak een enorme drive om zaken goed te doen. “En dankzij onze extra begeleiding krijgen ze het zelfvertrouwen dat nodig is om ook goed te presteren. Ze doorlopen ook hetzelfde opleidingstraject als reguliere medewerkers. Tempo en flexibiliteit blijven aandachtspunten, maar met de juiste sturing komt dit doorgaans snel goed.”