EY: “Onwetendheid leidt tot weerstand”


Dienstverlener EY voorziet klanten in de publieke en commerciële sector van accountancy- en organisatieadvies. Dat doet het internationale concern in Nederland met circa 3.500 medewerkers. Rob Ellermeijer is partner bij EY en hij gaat zich de komende jaren inzetten om banen open te stellen voor mensen met een beperking.

Dat doet EY volgens Ellermeijer niet alleen om te voldoen aan de Participatie- of Quotumwet, maar ook vanuit een innerlijke overtuiging. Het motto van het bedrijf is niet voor niets: Building a better working world. “Wij geloven dat werken energie geeft. Interessante, uitdagende banen spelen een positieve rol in het leven van iedereen. Die kansen moeten mensen met een beperking ook krijgen.”

Aandacht

Bij EY werken al de nodige mensen met een beperking. Daar wil Ellermeijer op voortborduren. “Samen met andere bedrijven op de Zuidas zijn we de 99 van Amsterdam (voorheen Ambitie van Zuid) gestart. Dat is een goed offensief om aandacht voor het thema te vragen en te krijgen. De eerste resultaten maken enthousiast en dat helpt ons ook om met dit thema aan de slag te blijven.

Dat moet ook wel, want de ambities van Ellermeijer en zijn collega’s zijn niet gering. In 2015 wil het bedrijf immers 20 banen voor mensen met een beperking creëren. “Daarbij zetten we in op volwaardige banen, niet op tijdelijk werk. Ik geloof dat dit soort dingen het beste werken als banen duurzaam geïntegreerd zijn in het normale bedrijfsproces. Daar moet ik wel bij zeggen dat we elke kandidaat individueel willen beoordelen. Als het nodig is om een takenpakket wat aan te passen, moet dat natuurlijk kunnen.”

Uitrol

Ellermeijer is ervan overtuigd dat deze strategie alleen kan werken als de top van het bedrijf erachter staat. “Daar moet het gedragen worden, vervolgens kan de HR-afdeling aan de slag om goede mensen te vinden. En met die goede kandidaten creëren we weer goede voorbeelden, ambassadeurs, die we intern in de organisatie in willen zetten om alle managers en andere medewerkers ervan te overtuigen dat het de moeite waard is om met deze doelgroep aan het werk te gaan.”

Als Ellermeijer het gesprek zoekt met collega’s, ontmoet hij in eerste instantie vaak een wat afwachtende houding. “Mensen denken toch vaak dat het allemaal moeilijk, moeilijk, moeilijk is. Onwetendheid leidt tot weerstand. Die onwetendheid moeten we dus wegnemen. Dat doen we enerzijds door goede voorbeelden te creëren en anderzijds ook door er op te wijzen dat het een miskenning is van het talent van al deze mensen die nu aan de zijlijn staan als je geen kansen biedt. We kunnen het ons ook niet veroorloven, als bedrijf en als de BV Nederland, om deze mensen langs de kant te laten staan.”