Filtropa: Werk kan mensen sociale structuur bieden


Het mag dan soms lijken of heel Nederland ondertussen aan de espresso of de koffiecups is, de realiteit is echter dat in heel veel keukens nog doodnormale koffiezetapparaten staan te snorren. En in al die keukens staat dus een doosje koffiefilters.

Op de Europese markt zijn er nog vier grote producenten actief en Filtropa is daar een van. Het bedrijf uit Maastricht werd ooit opgericht door het Sfinx-imperium en staat nu al 24 jaar op eigen benen. Per dag maakt het bedrijf met 45 medewerkers wel 10 miljoen koffiefilters. Sophie Pluim is verantwoordelijk voor het HR-beleid. “In landen over de hele wereld, van Frankrijk tot Japan, worden onze koffiefilters verkocht.”

Kwaliteitsbeheer is mensenwerk

Het produceren van koffiefilters, Filtropa biedt de zes gangbare maten zowel in wit als bruin papier, de twee gangbare kleuren en nog enkele niche-uitvoeringen, lijkt een redelijk rechttoe-rechtaan bezigheid, maar er komt strenge kwaliteitscontrole bij kijken. “Dan gaat het niet alleen om de kwaliteit van het papier dat we gebruiken, maar ook om het kwaliteitsbeheer van de naden. Niemand wil immers een lekkend koffiefilter. De productie zelf gebeurt dan wel machinaal, maar het voorbereiden en de uiteindelijke controles zijn echt mensenwerk.”

De afgelopen jaren voelde Filtropa de gevolgen van de economische crisis. Om het bedrijf gezond te houden, moest het werk met minder mensen gebeuren. “Dat heeft er bij ons toe geleid dat al onze medewerkers flexibeler moesten gaan werken. Opdrachten kunnen van verschillende mensen komen en het tempo ligt hoog. Dat hebben onze mensen goed opgepakt. Het kan echter een lastige uitgangspositie zijn om kansen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Een sociaal bedrijf

Want dat wil Filtropa wel degelijk. Het werk – zeker het controlewerk – vraagt dan wel een goede conditie en veel concentratie, maar de meeste werkzaamheden in de fabriek zijn wel gestructureerd. “Van nature is Filtropa een heel sociaal bedrijf. We hebben bijvoorbeeld ook lang samengewerkt met de sociale werkplaats en hebben diverse mensen met een SW-achtergrond in vaste dienst genomen.”

Ook in de toekomst wil Filtropa graag kansen blijven bieden aan mensen die een arbeidsbeperking hebben of langer aan de zijlijn hebben gestaan. “Als werkgever heb je gewoon je verantwoordelijkheid voor de omgeving waarin je actief bent. Dat vinden wij vanzelfsprekend. Werk kan mensen sociale structuur bieden en ons bedrijf is zo ingericht, bijvoorbeeld met leidinggevenden die goed zijn in het begeleiden van nieuwe mensen, dat we ook zeker in staat zijn om mensen mooie kansen te bieden. Als we komend jaar vacatures uitschrijven, is dit de eerste doelgroep waar we aan zullen denken.”