Deze week in de spotlight:
Wie: Jacob Nawijn van Fruitful Office
Wat: Intensieve samenwerking met Emma at Work
Waarom: “We zoeken gewoon goede mensen”
Hoe: Niet op beperkingen letten
Vers fruit naar de werkplek brengen. Dat is kort samengevat de missie van Fruitful Office, het bedrijf dat Jacob Nawijn 5 jaar geleden met een compagnon opstartte en nu 65 mensen in dienst heeft. Algemeen directeur Nawijn: “Wij voorzien bedrijven en instellingen dagelijks of meerdere keren per week van een goed gevulde fruitmand.”
Dit concept pikte Nawijk op in Londen, waarna hij het naar Nederland exporteerde. Omdat het bedrijf in rap tempo groeide, zocht hij al snel personeel om aan de groeiende behoefte van zijn klanten te kunnen voldoen. “We kwamen terecht bij Emma at Work, een uitzendbureau voor chronisch zieke jongeren, omdat we versterking zochten voor een paar uur. Dat liep al bij de eerste plaatsing zo goed, dat we dat steeds verder zijn gaan uitbreiden.”
Werkervaring
Inmiddels staan er 12 mensen op de loonlijst van Fruitful Office die via Emma at Work bij het bedrijf terechtkwamen. “Het gaat om jongeren met een chronische ziekte, die in de meeste gevallen moeite hebben om een plekje te veroveren op de arbeidsmarkt. Wij bieden ze een kans om eerste werkervaringen op te doen. Voor velen is het een eerste stap en gaan ze daarna weer door. Ik schat dat we de afgelopen jaren wel 30 of 40 mensen via Emma at Work hebben gehad.”
Bij Fruitful Office doen deze mensen vooral productiewerk. Ze controleren het binnengekomen fruit en zorgen ervoor dat het fruit in de manden er smakelijk uitziet als ze naar de klanten worden gebracht. Ook voor dat koerierswerk maakt het bedrijf van Nawijn gebruik van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. “Veel van onze koeriers komen uit de WWB. We bieden ze in eerste instantie een opleidingstraject van 3 maanden aan, in hun proefplaatsing dus. Daarna kunnen ze een vast contract krijgen.”
Het werk telt
De achtergrond van zijn medewerkers is volgens Nawijn eigenlijk helemaal niet belangrijk. “Natuurlijk is het fijn als bedrijf je maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Daar zijn we ook trots op, maar wij kijken uiteindelijk alleen naar het werk dat mensen doen. Dat telt, de rest is uiteindelijk secundair.”
“Wij zijn niet alleen aan de mensenkant overtuigd van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar ook wat onze producten betreft.” In de manden van Nawijn en zijn collega’s zit bijvoorbeeld geen fruit dat in een vliegtuig heeft gezeten en daarnaast werkt Fruitful Office zoveel mogelijk seizoensgebonden. Ook werkt men samen met regionale telers. “Al onze fruitmanden worden natuurlijk zo lang mogelijk hergebruikt en we hebben onze logistieke routes zo duurzaam en verantwoord mogelijk ingezet.”
Lees de partnerpagina van Fruitful Office.