Geslaagde ontmoeting tussen leerlingen uit praktijkonderwijs en Zwolse werkgevers


In juni was de aula van Thorbecke Scholengemeenschap tijdens de drukte van de toetsen, examens en avondvierdaagse dé plek waar leerlingen en hun ouders kennis konden maken met werkgevers uit Zwolle. Met het oog op de aankomende stageperiodes van de derde- en vierdejaars, werden de werelden van onderwijs en arbeidsmarkt wat dichter bij elkaar gebracht.

Die behoefte werd tijdens een bijeenkomst van het project ingeschakeld in april al duidelijk gemaakt. Daar werd het idee geboren om een ontmoeting te organiseren voor leerlingen die voor een stagekeuze stonden. Tijd om de daad bij het woord te voegen! Zestig leerlingen en werkgevers met en zonder ervaring met het praktijkonderwijs kwamen op de bijeenkomst af.

Er waren hoekjes ingericht waar werkgevers uit diverse branches (transport, logistiek, groen dienstverlening, horeca, techniek, bouw en productie) presentaties gaven over hun bedrijf of producten. Natuurlijk was er ook ruimte voor gesprekken met leerlingen en hun ouders, om te ontdekken of er matches kunnen ontstaan.

Richard van Hoogwaarden, hoofd Scania Academy, was samen met een oud-leerling uit het praktijkonderwijs aanwezig op deze dag. Richard: “Wat mij opviel was het enthousiasme van de leerlingen. Met name de meiden. Een week later kwam een docent samen met één van de dames op bezoek voor een rondleiding. De bijeenkomst heeft mij uiteindelijk vier potentiële medewerkers opgeleverd die in september voor drie dagen in de week bij ons gaan stagelopen. Twee jongens en twee meiden gaan meelopen op de afdelingen truck repair, logistiek en de lijn van auto assemblage. Uiteindelijk is onze missie om bij een wederzijdse klik deze leerlingen na het stagejaar een bbl-traject tot bedrijfsautomonteur aan te bieden, mét een contract bij Scania”.

Ook HR-coördinator Mirjam Schmohl van Hemmink hoorde enthousiaste verhalen van haar collega’s terug. De leerlingen waren onder de indruk van de verhalen over de werkvloer de beroepskennis van deze medewerkers. Er werd ondersteunend film materiaal getoond om de jongeren een indruk te geven van de producten die het bedrijf levert en aan welke oplossingen gewerkt wordt in de bouwindustrie en recreatiemarkt.

Na afloop is de bijeenkomst geëvalueerd en is besloten dat een soortgelijke activiteit nog eens herhaald kan worden. De bedrijven gaven aan graag meer één op één met leerlingen aan de slag te willen, met wat meer tijd. Het idee van een ‘bedrijfsles’ wordt in het nieuwe schooljaar direct opgepakt. Daarnaast stonden scholen open voor een hybride leeromgeving waarin de leerlingen een dag kunnen meekijken bij de bedrijven. Ook dat idee krijgt een vervolg!