GOED BV: Op zoek naar de meerwaarde van mensen


Goed_bw

GOED is een groeiende arbodienst met ambitieuze plannen. Het bedrijf van Emile van der Linde heeft een vast team van 42 medewerkers en werkt voor ruim 35.000 werknemers door het hele land. “Als arbodienst willen we goed werkgeverschap stimuleren, dat betekent dat we zelf ook een goede werkgever willen zijn.

“Arbodienstverlening,” zo doceert Van der Linde, “is gericht op voorkomen en bewustworden.” Daarom begeleidt GOED, de naam staat voor Gezondheid Onder Een Dak, klanten bij een integraal traject dat erop gericht is om bedrijven en werknemers de eigen regie terug te geven. “Coaching helpt de toename van ziekteverzuim te voorkomen en mensen langer door te laten werken. Daarom werken wij met een heel scala aan specialisten, waaronder natuurlijk artsen, maar ook fysiotherapeuten en psychologen.”

GOED en Van der Linde hebben bij elke klant slechts twee doelen. Ten eerste het ziekteverzuim onder de 3% brengen en ten tweede zichzelf overbodig maken. “Het eerste klinkt ambitieus, maar is haalbaar en bovendien gewoon meetbaar. Het tweede is een kwestie van inspireren en voordoen, net zo lang tot de organisatie de verzuimbegeleiding zelf op zich kan nemen.”

Goed werkgeverschap

Een arbodienst krijgt natuurlijk ook regelmatig te maken met mensen met een arbeidshandicap. Juist daarom wil Van der Linde ook zelf het goede voorbeeld geven. “Dat draait gewoon om goed werkgeverschap, dat je ook mensen de kans geeft die elders misschien wat moeilijker aan de slag komen. Het is schrijnend om te zien hoeveel mensen met een goede opleiding er in Nederland buitenspel blijven staan omdat werkgevers alleen maar naar beperkingen kijken.”

Daarom is GOED nu op zoek naar 10 kandidaten met een visuele handicap. Van der Linde wil deze groep in 2016 opleiden tot inzetbaarheidspecialist. “Dat is ontzettend belangrijk werk en gaat deels telefonisch. Vanuit mijn persoonlijke ervaring weet ik welke meerwaarde mensen met een visuele beperking kunnen bieden: zij luisteren actief en dusdanig goed, dat ze vaak sneller de essentie ontdekken van wat er gezegd wordt. Kortom, precies de kwaliteiten die wij nodig hebben.”