Hendriks Bedrijfsdiensten: “Ieder mens heeft een gebruiksaanwijzing, die moet je kennen”


Deze week in de spotlight:
Wie: Hilda Hendriks – directeur Hendriks Bedrijfsdiensten
Wat: Schoonmaakbedrijf met plaats voor iedereen
Waarom: “Alle mensen hebben sterke punten”
Hoe: Eerlijkheid, duidelijkheid en iets meer aandacht


Hilda Hendriks geeft leiding aan het schoonmaakbedrijf Hendriks Bedrijfsdiensten. Ze heeft een krappe honderd mensen in dienst en schat dat circa 25% daarvan te kampen hebben met een, al dan niet gediagnosticeerde, beperking: “Iedereen heeft sterke punten, die moet je benutten.”

Hendriks Bedrijfsdiensten is actief in meerdere provincies in het noorden des lands en heeft verschillende rayonleidsters in dienst. Deze rayonleidsters sturen de medewerkers in een bepaalde regio aan en vervullen een belangrijke functie in de begeleiding van mensen met een beperking. “Het gaat bij ons allemaal op een heel natuurlijke manier, maar de rayonleidsters weten dat ze op sommige mensen wat meer moeten letten, eventuele problemen vroeg moeten signaleren en gewoon ook een keertje extra moeten vragen of het allemaal goed met ze gaat.”

Gebruiksaanwijzing
De rayonleidsters weten ook dat niet alle medewerkers hetzelfde takenpakket aankunnen. Dat is voor Hilda Hendriks geen probleem. “Iedereen heeft sterke punten, die moet je benutten. Bovendien heeft ieder mens wel een gebruiksaanwijzing en onze rayonleidsters kennen die. Om een voorbeeld te noemen: we hebben een aantal medewerkers die je heel duidelijk omlijnde opdrachten moet geven en niet teveel eigen keuzeruimte moet laten. Als een rayonleidster dat weet, functioneert dat allemaal prima.”

Hendriks probeert zelf ook zo dicht mogelijk bij de werkvloer te staan. “Wij zijn een mensenbedrijf. Onze medewerkers zijn ons kapitaal en ik wil dat de medewerkers weten wie ik ben en dat ze bij me terecht kunnen als er iets is. Dat contact is heel belangrijk, want in een persoonlijke organisatie voelen de medewerkers zich gewaardeerd als mens en is het prettiger werken.”

De overige medewerkers van Hendriks Bedrijfsdiensten hebben er geen moeite mee te werken met mensen met een beperking. “Iedereen kent wel iemand in zijn familie of vriendenkring waar iets mee aan de hand is. Dat zorgt bij ons niet voor problemen, eerder het tegendeel. Dat zie je bij ons ook aan het lage ziekteverzuim en het enthousiasme van de mensen voor hun werk. Alle medewerkers en zeker ook de mensen met een beperking, staan altijd klaar als er een keer iets extra’s gedaan moet worden.”

Helder en duidelijk
Een goed persoonlijk contact betekent wat Hilda Hendriks betreft ook dat alle medewerkers er gewoon op aangesproken worden als er iets niet goed loopt. Dat geldt ook voor medewerkers met een beperking. “Iedereen heeft zijn eigen bagage. Wat is “normaal”, zeg ik altijd. Daarom wordt iedereen bij ons op dezelfde manier behandeld. Complimenten geven we natuurlijk graag en als er iets niet goed gaat dan zeggen we het ook, ook ik maak fouten. Ik heb wel geleerd dat je heel helder en duidelijk moet zijn, dan kunnen mensen er van leren en dat doen ze over het algemeen ook graag!”


Gouden tip
Van Hilda Hendriks – directeur Hendriks Bedrijfsdiensten
Durf in mensen te investeren
“Mensen met een rugzakje hebben wat extra begeleiding en aandacht nodig. Durf daar ook in te investeren en durf problemen gewoon open en eerlijk te bespreken. In mijn ervaring levert zo’n investering heel loyale en betrouwbare medewerkers op.”

Bekijk de partnerpagina van Hendriks Bedrijfsdiensten