Hendriks Bedrijfsdiensten: in een persoonlijke organisatie voelt niemand zich een nummer


Persoonlijke aandacht. Dat is wat directrice Hilde Hendriks van Hendriks Bedrijfsdiensten haar medewerkers biedt. De helft van haar personeel heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. “Ik wil dat de medewerkers weten wie ik ben en dat ze bij me terecht kunnen als er iets is.”

quote2

We hebben veel medewerkers met ADHD. Vaak zonder diagnose. Mensen tussen de 40 en 50 jaar kregen die diagnose vroeger niet. Ook hebben we een paar Wajongers. We investeren in deze mensen. En het levert ons betrokken en flexibel personeel op, met een laag verloop en laag ziekteverzuim.

Flexibele beschikbaarheid is belangrijk

Het werven van nieuwe medewerkers loopt vooral via onze vacaturesite en advertenties in de krant. Flexibele beschikbaarheid is daarbij ons belangrijkste criterium.

Proefperiode belangrijk voor beide partijen

Nieuwe medewerkers worden aangenomen voor de proefperiode aangenomen via payroll. Of ze krijgen een tijdelijke aanstelling van de wettelijke maand met uitzicht op vast dienstverband, zoals gebruikelijk is in de glazenwassers en schoonmaak cao. Die proefperiode is nodig voor beide kanten. Soms blijkt het werk niet te combineren met de privésituatie, dan hebben ze bijvoorbeeld problemen met het regelen van oppas voor de kinderen.

Investeren in inwerkperiode

De inwerkperiode bestaat uit een opleiding op het werk gedurende één tot twee weken. Elk jaar organiseren we een instructiebijeenkomst. Dat zorgt voor binding. Ook wordt individueel bijgeschoold op locatie.

De mensen met een beperking zijn beter in sommige dingen. Wel moet je in het begin investeren met duidelijke verwachtingen en heldere instructies. Je moet je boodschap vaker herhalen en ze zelf laten samenvatten. Als ze goed zijn ingewerkt kunnen ze ook zelfstandig werken.

De uitval is niet hoog. Soms gaat de payrollperiode langer door op verzoek van de medewerker. Dan hebben ze bijvoorbeeld voorkeur voor het wekelijks ontvangen van loon in plaats van eens per vier weken. De meesten blijven lang bij ons werken. Een vast gezicht is ook prettig voor de klant.

Rayonleidsters hebben praktijkervaring

De twee rayonleidsters sturen de medewerkers aan. Ze vervullen een belangrijke functie in de begeleiding van mensen met een beperking. Ze hebben als ouders ervaring met ADHD en autisme.

Het gaat bij ons allemaal op een heel natuurlijke manier. De rayonleidsters weten dat ze op sommige mensen wat meer moeten letten. Eventuele problemen signaleren ze vroegtijdig. Ze geven bijvoorbeeld duidelijk omlijnde opdrachten als dat nodig is en beperken de keuzeruimte. En tussendoor vragen ze een keertje extra of het allemaal goed met ze gaat.

Ze weten ook dat niet alle medewerkers hetzelfde takenpakket aankunnen. Ze houden bijvoorbeeld rekening met de locatie. Dat is voor ons geen probleem.

Persoonlijk contact op de werkvloer

Wij zijn een mensenbedrijf. Ik probeer zelf ook zo dicht mogelijk bij de werkvloer te staan. Onze medewerkers zijn ons kapitaal. Ik wil dat ze weten wie ik ben en dat ze bij me terecht kunnen als er iets is. Dat contact is heel belangrijk, want in een persoonlijke organisatie voelen de medewerkers zich gewaardeerd als mens en is het prettiger werken.

Iedereen heeft sterke punten, die moet je benutten. Als je de goede punten namelijk waardeert en iemand laat groeien, dan heb je een betrokken mens. Dat is belangrijk. En werken met mensen met een beperking kost wat meer, maar je krijgt er ook veel voor terug.

Leren door gerichte feedback

Goed persoonlijk contact betekent ook dat alle medewerkers er gewoon op aangesproken worden als er iets niet goed loopt. Iedereen heeft zijn eigen bagage. Complimenten geven we natuurlijk graag, maar als er iets niet goed gaat dan zeggen we het ook. Ook ik maak fouten. Ik heb wel geleerd dat je heel helder en duidelijk moet zijn, dan kunnen mensen er van leren. Dat doen ze over het algemeen ook graag.

Onze werkwijze levert ons betrokken en flexibel personeel op. Het zijn enthousiaste werkers en we kennen een laag verloop en laag ziekteverzuim. Onze klantencontacten zijn duurzaam.

Klanten adviseren  

Vanuit de praktijkervaring met het begeleiden van mensen met een beperking adviseren wij soms onze klanten over de omgang met hun eigen personeel. Eén klant had bijvoorbeeld een schoonmaakster in dienst die niet goed functioneerde. Ze vonden het lastig dit te bespreken. Na drie maanden coachen is het probleem bespreekbaar en verbeterd.

Tips voor andere werkgevers

  • Durf in mensen te investeren. Mensen met een rugzakje hebben wat extra begeleiding en aandacht nodig
  • Durf problemen gewoon open en eerlijk te bespreken
  • Mijn ervaring is dat de investering heel loyale en betrouwbare medewerkers oplevert.
Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin