Woensdag 11 december 2019 was de dag waar we lang naar hebben uitgekeken: Next Generation Day. Met een fantastisch bont gezelschap gingen we de hele dag aan de slag met design thinking: een creatieve manier van werken om tot creatieve oplossingen te komen. De vraag die centraal stond, was: Hoe zorgen we ervoor dat méér werkgevers inclusief worden?
‘s Ochtends verzamelden alle deelnemers zich bij Kanaal30, een inspirerende locatie in Utrecht waar o.a. The Colour Kitchen gehuisvest is. Drie professionals van Accenture faciliteerden de sessie en lichtten toe hoe we binnen een dag van idee tot prototype zouden komen.
Energie
Vervolgens gingen we aan de slag. Héél hard aan de slag. De ochtendkou die bij binnenkomst het industriële pand was binnengedrongen, verdween als sneeuw voor de zon. In 9 groepen gingen we sparren, designen, verbeteren, gesprekken voeren, diep nadenken, nog meer designen en nog meer verbeteren, tot elke groep een eigen prototype had ontworpen.
Alle energie die in het proces was gestopt, kwam er tijdens de presentaties helemaal uit. Groep 1 zette de toon door de juryleden een demonstratiehesje om te doen. Dat leverde niet alleen mooie plaatjes* op, maar ook een idee dat zo maar eens opvolging kan krijgen, al bleek het uiteindelijk niet de winnende groep te zijn…
Het winnende idee
De winnende groep was groep 5. Deze groep presenteerde haar idee letterlijk op een presenteerblaadje. Want wat werkgevers nodig hebben, is een eerste ervaring, die eerste kennismaking met iemand die zogenaamd een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Uit de praktijk blijkt namelijk: als werkgevers eenmaal de smaak te pakken hebben, houden ze er nooit meer mee op. De jury roemde de manier van denken: uitgaan van talenten! De kers op de taart: samen met het ministerie van SZW gaan we het idee uitwerken om het daadwerkelijk uit te voeren.
We gaan de opbrengsten bundelen en ons beraden over hoe en met wie we het prototype tot leven laten komen. We houden jullie op de hoogte!
Organisatoren
Next Generation Day is een initiatief van De Normaalste Zaak, AWVN, Op naar de 125.000 banen, Verbond Sectorwerkgevers Overheid en Accenture.
Aftermovie
Bekijk hier de aftermovie gemaakt door Peter van Embden.
* Credits voor fotograaf Rob Voss