Intercontinental Amstel Amsterdam: Het is altijd zoeken


intercontinental-amstel-adam-Late-tea3

Het Amstel Hotel werkt al sinds 2014 samen met De Waterheuvel, een Amsterdamse instelling die mensen met een psychiatrische achtergrond helpt weer voet te zetten in de maatschappij.

Jona Verhoeven is Human Resources Supervisor bij het Amstel Hotel en dus medeverantwoordelijk voor het beleid rond de 200 medewerkers. “Als je kijkt naar de verschillende functies in het bedrijf, zul je zien dat er niet echt één overkoepelend profiel te benoemen is. Op sommige afdelingen is het van belang dat je Nederlandstalig bent, op andere maakt dat niet uit. Maar zoals overal in de hotelwereld, moet je natuurlijk wel servicegericht zijn.”

Het Amstel richt zich zowel op de leisure als op de zakelijke reizigers en met de lounge, de restaurants en de evenementenruimte ook op daggasten. Toch is klantencontact niet voor alle medewerkers aan de orde van de dag. “Er zijn hele teams die de gasten niet zien, denk aan afdelingen als financiën en marketing, of aan de operationele kant in de keuken.”

En in die operationele kant ziet Verhoeven de meeste kansen voor mensen die een beperking hebben. Daar is volgens haar uiteindelijk de minste werkdruk. “Het is bijvoorbeeld bij housekeeping en stewarding – taken die we deels hebben uitbesteed aan externe partners, maar deels ook zelf doen – meer mogelijk in paren te werken en de juiste begeleiding en bescherming te bieden.”

Werkervaringsplek

In samenwerking met De Waterheuvel neemt het Amstel Hotel al sinds 2014 elk half jaar een nieuwe medewerker in betaalde dienst. “De mensen die via De Waterheuvel bij ons komen hebben een psychiatrische achtergrond, bij ons krijgen ze de kans om belangrijke werkervaring op te doen. Voor deze groep hebben we een speciale functie gecreëerd binnen de roomservice. De Waterheuvel regelt de begeleiding en ontzorgt ons ook, bijvoorbeeld door de shift over te nemen als de medewerker onverhoopt niet kan.”

Ook op andere manieren wil Verhoeven mensen met een arbeidsbeperking aan het Amstel Hotel binden. Onder andere door functiecreatie. “Het is in principe prima mogelijk om persoon en functieprofiel op elkaar aan te laten sluiten. Helaas is het niet eenvoudig om geschikte mensen te vinden. Maar we doen ons best, bijvoorbeeld ook door de Meet & Greets te bezoeken. Uiteindelijk is het namelijk wel ons doel om meer mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen!”

Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin