Aan de Kaliber Kunstenschool kun je muziekles volgen, maar ook danslessen of je juist verdiepen in het theater of beeldende kunst. “Wij zijn bezig met het ontwikkelen van mensen,” zegt Angelina Schoonewille. Zij is als bestuurder verantwoordelijk voor de organisatie van Kaliber Kunstenschool. “En dat geldt zowel voor onze leerlingen als voor onze medewerkers.”
De welbekende gemeentelijke muziekschool stond vier jaar geleden aan de basis van Kaliber Kunstenschool, het kunsteneducatiecentrum. Tegenwoordig werken er 100 medewerkers en wordt er met meer dan 100 ZZP’ers samengewerkt. De kunstlessen en verschillende projecten worden op verschillende locaties, zowel bij (basis)scholen als op eigen leslocaties, in Twente aangeboden.
Ruimte scheppen
Bij een school werken natuurlijk vooral docenten, maar er zijn ook functies in ondersteunende diensten, zoals klantenservice, administratie, communicatie en HR. Schoonewille probeert binnen de organisatie ruimte te scheppen voor mensen met een arbeidsbeperking. “Ik vind dat in het algemeen heel belangrijk: iedereen moet mee kunnen doen en zijn of haar kennis en kunde inzetten. Daarnaast zijn wij als onderwijsorganisatie bezig met het ontwikkelen van mensen. Dat geldt voor onze leerlingen, maar – in onze rol als werkgever – ook voor mensen die misschien een steuntje in de rug nodig hebben.”
Op dit moment zijn er twee medewerkers uit de doelgroep actief in de ondersteunende diensten. Ze zijn al jaren werkzaam voor Kaliber. “Ze doen het goed en zitten op hun plek. Het werk wordt wel regelmatig aangepast aan de mogelijkheden van de medewerkers.” Schoonewille merkt dat het in de begeleiding een andere benadering vraagt. “Vooral bij veranderingen moet je heel voorzichtig zijn. Dat is niet altijd even makkelijk voor de leidinggevenden, maar ook weer niet overkomelijk. Ook omdat ze hun werk gewoon goed doen. Dat komt de acceptatie natuurlijk ten goede.”
Creatieve oplossingen
Kaliber probeert daarnaast om nog meer mensen met een arbeidsbeperking aan te nemen. Maar dat is nog niet zo makkelijk. Op kunst- en cultuuronderwijs is de afgelopen jaren het nodige bezuinigd, zodat Schoonewille naar creatieve oplossingen zoekt. “We bieden ruimte aan vrijwilligers (met een arbeidsbeperking), die de drempel naar betaald werk willen verlagen. Bij ons kunnen ze werkervaring en werknemerscompetenties opdoen.”
Ook als het opdrachten te vergeven heeft, laat Kaliber zien inclusie belangrijk te vinden. Bijvoorbeeld toen de kunstenschool veel schilderwerk moest laten doen. “We hebben de opdracht gegund aan een organisatie, die mensen met een arbeidsbeperking vaardigheden aan wil leren. Dat is weliswaar niet letterlijk werkgeverschap van onze kant, maar wel een manier waarop we onze verantwoordelijkheid nemen.”
Kunstprogramma
Samen met een welzijnsorganisatie is Kaliber momenteel bezig om een kunstprogramma te starten waarmee jongeren dichterbij de arbeidsmarkt gebracht worden. “Het vraagt een enorme discipline en toewijding om ergens goed in te worden. Dit is een kunstprogramma waarbij de deelnemers ontzettend veel vaardigheden leren, die in het dagelijks leven ook van pas komen.
Denk aan afspraken nakomen, zichzelf presenteren, op tijd komen, teleurstellingen verwerken en samenwerken met allerlei verschillende mensen om één doel te bereiken. Kunst heeft mensen veel meer te bieden dan vaak wordt gedacht en ik vind dit een mooie manier voor Kaliber om een maatschappelijk relevante rol te spelen.”