Kennisuitwisseling over inclusief ondernemen tussen Nederland en Amerika


Texas-Houston

Samen met een bont gezelschap MVO-deelnemers vanuit Nederland nam Henk Hölscher van Inntel Hotels Zutphen Resort én ambassadeur Zutphen Scoort deel aan een studiereis naar Texas in de VS. Het programma stond in het teken van kennis uitwisselen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en participatie in de breedte: een inclusieve arbeidsmarkt. Nederland in vergelijking tot Amerika. Henk Hölscher deelt zijn ervaringen.

Amerika denkt groot, ook in de mogelijkheden op het gebied van participatie. Het credo is: ‘At work, it’s what people can do that matters!’ De overeenkomsten en verschillen tussen beide landen kwamen boven tafel en werden besproken, ook aan de hand van interessante bedrijfsbezoeken en sprekers. Hölscher: ‘In Nederland gaan wij ook uit van de mogelijkheden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar in Amerika kijkt men tevens naar de mogelijkheden van de mensen om deze doelgroep heen. Dat is een interessante zienswijze en benadering.’

Verschillen

In Nederland ontvangen werkgevers een compensatie (loonwaarde) om deze doelgroep aantrekkelijker te maken en is er wetgeving die controleert. In de VS is er geen compensatie, waardoor er inspirerende initiatieven ontstaan. Qua wetgeving is er nagenoeg niets geregeld. Het is zelfs zo dat een medewerker zelf beslist of hij een beperking heeft. Wel zijn er 2.800 dollar per jaar tax refund voor het in dienst nemen van een arbeidsbeperkte en een proefplaatsing van 30 maanden mogelijk. Aan de andere kant zijn de sociale zekerheden voor medewerkers minimaal. Geen contract, dan ook geen doorbetaling bij ziekte. De financiële prikkel is voor de werkzoekende zeer hoog. In de VS zijn veel sterke rolmodellen en is er een beweging van mensen met een beperking (bijvoorbeeld 14 miljoen veteranen) die zich opstellen als een burgerrechtenbeweging, dat is krachtig. Hun boodschap is luidt: ‘Alles wat je voor mij doet, zonder mij, doe je tegen mij.’ Een quote van Ghandi. Hölscher: ’Kortom, overweldigend, inspirerend en meeslepend.’

Vermarkten

De VS heeft 54 miljoen inwoners met een beperking. Amerikaanse ondernemers geven aan dat deze mensen zes belangrijke beïnvloeders om zich heen hebben. Denk daarbij aan ouders, andere familie en vrienden. Deze groep (54 miljoen x 6 + 80% van het aantal inwoners) is een enorme doelgroep om aan te spreken en waarmee geld te verdienen is. Zij bepalen bijvoorbeeld vaak in welk restaurant (in hoeverre is de omgeving rolstoelvriendelijk) er wordt gegeten. In de VS is een online kledingzaak waar mensen met een beperking terecht kunnen voor aangepaste kleding. In Nederland is dat ondenkbaar omdat het stigmatiserend zou kunnen worden opgevat. ’In de VS zien ze veel meer mogelijkheden en worden werkgevers op een podium geplaatst. Omdat ze in staat zijn mensen met andere kwaliteiten in dienst te nemen en geld te verdienen’, aldus Hölscher.

Conclusie

Het kernbegrip van de ADA (Americans with Dissability Act) is toegankelijkheid. Het gaat meer om het wegnemen van beperkingen dan om het organiseren van gelijke kansen of het compenseren van tekorten.

Over de studiereis

De studiereis is georganiseerd door het Nederlands Instituut voor Studiereizen in samenwerking met De Normaalste Zaak, Start Foundation, NCD (Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren) en USBLN (United States Business Leader Network: driving success through disability inclusion) in Austin.