Magis 010/020: “Mensen kunnen veel meer dan je denkt”


Magis

Deze week in de spotlight:
Wie: Harry Wesseling van Magis 010/020
Wat: Sociale onderneming met werkbedrijven in Amsterdam en Rotterdam
Waarom: “Wij geloven in het ontwikkelen van mensen”
Hoe: Wij gaan echt met mensen in gesprek


Magis was oorspronkelijk een initiatief van de Radar Groep, Bureau voor sociale vraagstukken, maar is intussen uitgegroeid tot een zelfstandig bedrijf met werkbedrijven in Amsterdam en Rotterdam. “Het is onze missie om mensen te ontwikkelen,” zegt directeur Harry Wesseling.

Onder de naam Magis vallen verschillende activiteiten. De sociale onderneming runt onder andere een kwekerij, fietsenstallingen, kringloopwinkels en een hoveniersbedrijf. “Alles bij elkaar hebben we 1.200 medewerkers. We doen het met een kleine staf van ongeveer 30 professionals. De overige medewerkers kwamen vanuit een achterstandspositie op de arbeidsmarkt (WWB), zitten in de Wajong of zijn gedetacheerd vanuit het SW-bedrijf.”

Mensen ontwikkelen
Magis heeft een bescheiden winstdoelstelling om de continuïteit van de werkplekken te kunnen waarborgen, maar de eigenlijke doelstelling ligt volgens Wesseling veel breder: “Het draait om mensontwikkeling en dat is een individueel traject. Sommige van onze medewerkers kunnen misschien doorstromen naar regulier werk, andere niet. Maar we willen al onze mensen een perspectief bieden.”

Dat doet Magis door direct het gesprek met de medewerkers te zoeken en te vragen wat mensen zelf nu eigenlijk willen doen. “Dat is die mensen nooit gevraagd! Klinkt misschien raar, maar het is waar. Wij tonen die interesse wel en zoeken dan naar een plek binnen onze organisatie waar hun talenten of ambities het beste bij passen. Als mensen op de goede plek terecht komen, kunnen ze veel meer dan je denkt.”

Niet hiërarchisch
Daarnaast probeert Wesseling een kleinschalige sfeer binnen zijn verschillende bedrijfsonderdelen te creëren. “Wij doen niet alles via hiërarchische lijnen, maar werken in kleine groepen waarbij alle medewerkers steeds een aanspreekpunt in de directe omgeving hebben. Dat vraagt overigens wel een cultuuromslag bij al onze medewerkers, ook bijvoorbeeld bij het middelmanagement. Deze managers proberen we mee te nemen door ze te overtuigen dat ook hun werk leuker en bevredigender wordt als alle collega’s tevreden naar hun werk gaan.”

Om zijn mensen aan het werk te houden, moet Wesseling de markt op en opdrachten binnenslepen. Dat kan hij niet doen door op de prijs te concurreren. “Wij leveren goed werk en daarnaast maatschappelijk toegevoegde waarde. Opdrachtgevers kunnen ons gebruiken om aan hun social-returnopdracht te voldoen en ik merk dat de markt daar steeds meer voor openstaat. Dat is in elk geval goed nieuws!”

Lees de partnerpagina van Magis 010/020.