McDonald’s is voor iedereen.


“McDonald’s is voor iedereen. We werken hier met zijn allen.”

Marijke Honing heeft samen met haar partner vijf McDonald’s vestigingen in de stad Utrecht. Ze hebben vierhonderd personeelsleden in dienst. Marijke is een gedreven en maatschappelijk betrokken ondernemer. Ze houdt zich veel bezig met de vraag wat ze concreet voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kan betekenen.

Dat Utrecht een echte studentenstad is, zie je vooral goed terug bij de vestiging aan de Oudegracht. Deze is op donderdag, vrijdag en zaterdag 24 uur per dag open en er werken mensen met zestien verschillende nationaliteiten. De voertaal is Nederlands en Engels en er werken veel studenten en statushouders.

In iedere vestiging werken vijf mensen uit de doelgroep. Van statushouders tot mensen met een verstandelijke beperking. Statushouders beheersen vaak de taal niet en hebben soms last van PTSS. Deze mensen hebben solide begeleiding nodig. Daarom wordt elke medewerker gekoppeld aan een manager of aan een crewtrainer: een soort buddy. Mensen met een verstandelijke beperking ziet Marijke als haar meest trouwe medewerkers. Ze melden zich nooit ziek, zijn ontzettend gemotiveerd en worden echt lid van het team. Doordat ze meedoen, bloeien ze op. Ga maar na: ze krijgen een vast ritme in hun leven, kunnen thuis óók meepraten over werk en kijken uit naar leuke teamuitjes. Er is wel een risico als het gaat om mensen met een verstandelijke beperking waar je niets aan merkt. Die kun je overschatten.

De SVO, Stichting Vakopleiding Houten heeft een klas voor de McDonald’s medewerkers die hun diploma Horeca Fast Service kunnen behalen. De leerlingen krijgen les van oud-medewerkers. Ze stromen in op niveau 2 en halen dan een mbo-diploma. Omdat voor veel Wajongers niveau 2 echter te moeilijk is, start begin volgend jaar een pilot voor een niveau 1 opleiding. Leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs kunnen hier instromen. De opleiding start bij twaalf inschrijvingen.

Elke dinsdagavond heeft de McDonald’s Utrecht een inloopspreekuur voor werkzoekenden. Gemiddeld komen daar zo’n vijftien mensen per keer op af, waar Marijke er zeker vijf van aanneemt. “Momenteel is er in het winkelcentrum Hoog Catharijne – en eigenlijk in deze gehele branche – een gebrek aan personeel. Je kunt geen winkel voorbijlopen zonder een briefje op de winkelruit te zien met ‘wij zoeken personeel’”.

Marijke is actief in de ondernemersvereniging van winkelcentrum Overvecht en haar man zit in de ondernemersvereniging van Hoog Catharijne. Ze houden zich bezig met tal van maatschappelijke initiatieven, zoals het opzetten van een financieel zelfredzaamheid project, in samenwerking met de Rabobank. Of het project “koffie met een cop” waarbij lokale politie- of wijkagenten het restaurant eens per maand gebruiken om een laagdrempelig spreekuur te houden.

Een ander maatschappelijk initiatief is een programma dat is opgezet voor high potentials, in overleg met de Universiteit Utrecht. Tijdens dit traject leert een student in een half jaar tijd diverse managementvaardigheden. Met name studenten van de universiteit leren verschillende gesprekstechnieken, werken in de praktijk en omgaan met allerlei doelgroepen. Marijke brengt haar personeel graag in beeld. Dit doet ze door middel van storytelling. Maandelijks vertelt ze een verhaal in DUIC, De Utrechtse Internet Courant.

Een van haar medewerkers is Liban. Een Afrikaanse jongeman die Marijke heeft leren kennen als de glazenwasser. “Hij maakte bij ons de ramen van het pand schoon en hij vertelde dat hij opzoek was naar meer werk. Hij spreekt een beetje Nederlands en werkt nu drie nachten op de Oudegracht en verder maakt hij schoon in de lobby in een andere vestiging van McDonald’s Utrecht”.

“Voor al ons personeel is het een meerwaarde om in zo’n divers gezelschap te werken”, zegt Marijke. Om haar team hecht te houden, organiseert Marijke diverse rap-sessies met de medewerkers. Drie keer per jaar is er een medewerkers-tevredenheidsonderzoek. Naar aanleiding van dit onderzoek nodigt ze twaalf mensen uit, uit alle lagen van de organisatie. Ze stelt dan vragen als: stel dat jij de eigenaar bent, wat ga je veranderen? Tijdens deze sessies blijkt altijd weer dat het leuk is om in een divers gezelschap te werken.

Een gouden tip van Marijke: “Zorg altijd voor een goede begeleiding”.