Miele: Als bedrijf doe je dit soort dingen gewoon


Miele


Miele Nederland is een volle dochter van de bekende Duitse onderneming. De Nederlandse tak houdt zich bezig met de verkoop van Miele-producten aan retailers en levert het onderhoud voor de verkochte producten. De komende jaren wil Miele 15 tot 20 mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt per jaar een leer-/werktraject aanbieden.

En dat is niet iets waar Miele Nederland zichzelf voor op de borst wil slaan. “Wij zijn een familiebedrijf”, zegt HRM-directeur Jack van Abeelen. “Dat blijkt uit onze omgang met de medewerkers, we willen goed zorgen voor onze mensen, en ook uit de loyaliteit die onze medewerkers aan het bedrijf tonen. Daarom vinden wij het echt de normaalste zaak van de wereld dat je ook iets probeert te doen voor mensen die een kwetsbare positie hebben op de arbeidsmarkt.”

Miele Nederland levert producten, de bekende stofzuigers, drogers, wasmachines en keukenapparatuur aan retailers en daarnaast gespecialiseerde apparatuur aan klanten. “Denk dan bijvoorbeeld aan spoelmachines voor laboratoria of grote wasinstallaties voor industriële klanten. Daarnaast bieden we de service en het onderhoud aan mensen met Miele-producten in huis. Dat betekent dus dat we veel werk hebben in de logistieke en facilitaire takken.”

Leer-/werkplekken
In Nederland biedt Miele werk aan circa 350 mensen, waarvan er 180 dagelijks op het kantoor in Vianen komen en de rest werkt op locatie in de verschillende rayons. “Op onze bedrijfslocatie, bijvoorbeeld in het magazijn en in de catering, gaan we ruimte creëren voor de leer-/werkplekken.”

Miele Nederland kwam op dat idee door het contact met de stichting Philadelphia. “Toen die naar ons toe kwamen, zijn we eens goed gaan nadenken en hebben we besloten het niet bij 2 of 3 plaatsen te laten, maar te proberen om een structureel programma voor 15 tot 20 mensen per jaar op te zetten. Het doel van deze plekken is uitstroom naar regulier werk.”

Samenwerking met andere bedrijven
Om dat voor elkaar te krijgen, zoekt Van Abeelen nu de samenwerking met andere bedrijven in de buurt en op het bedrijventerrein. “Als bedrijf lukt het ons beter om ondernemers mee te krijgen dan bijvoorbeeld het UWV. Daarom ben ik er van overtuigd dat we erin zullen slagen ook in onze regio de kansen te verbeteren voor mensen die een beperking hebben, of om wat voor andere reden dan ook op te grote afstand tot de arbeidsmarkt staan. Daar doen we het voor, maar wij vinden het eigenlijk vanzelfsprekend dat er zulke initiatieven ontplooid worden in het bedrijfsleven.”

Lees de partnerpagina van Miele.

Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin