Sector: | Horeca |
Over McDonalds’s McSomel
McDonald’s is de grootste restaurantketen ter wereld. Sinds het begin in 1955 zijn we uitgegroeid tot een miljardenbedrijf met 36.000 restaurants in meer dan 100 landen. Per dag verkopen we onze Hamburgers, Franse Frietjes en Milk Shakes aan 69 miljoen gasten. In Nederland hebben we momenteel 245 restaurants, waar in totaal zo’n 19.500 medewerkers werkzaam zijn.
Vijfhonderd werknemers die de bestellingen opnemen aan de kassa, menu’s bereiden in de keuken en zorgen voor een schoon restaurant. McDonalds McSomel BV heeft vijfhonderd werknemers in dienst voor de McDonald’s restaurants Amersfoort Centrum, Amersfoort Noord, Bussum, Diemen, Hilversum, Amsterdam Poort en Amsterdam World of Food. Van de 500 medewerkers hebben 15 werknemers een arbeidsbeperking. Zij werken binnen de fastfoodketen in de service, keuken, het restaurant of de schoonmaak.
HR manager Myrthe Blommers geeft aan dat McSomel het belangrijk vindt om te werken met mensen met een beperking: ”Zij zijn van toegevoegde waarde. Wij kunnen hen begeleiding bieden. We kunnen hen helpen om hun weg te vinden op de arbeidsmarkt.”
De medewerkers zijn gevonden via het Werkgeversservicepunt en een andere organisatie die specifiek de doelgroep in portefeuille heeft. De banen bestaan uit reguliere bestaande functies, maar er zijn ook banen gecreëerd door taken bij elkaar te zoeken die samen een nieuwe baan vormen.
De medewerkers hebben meer begeleiding nodig dan anderen en hebben soms aangepaste werkzaamheden. “Maar het levert de werkgever zeker ook veel op,” vindt Myrthe Blommers: “Zeer gemotiveerde mensen!” De talenten hebben ook kans om door te groeien wanneer dit in ze zit: “Een Wajonger is bij ons begonnen als crewlid en doorgegroeid naar management trainee. Een super gemotiveerde, enthousiaste en hardwerkende knul.”
De fastfoodketen heeft gebruik gemaakt van de ondersteuning die er voor de kandidaten uit de Banenafspraak is, zoals proefplaatsingen, subsidies en jobcoaching.
Myrthe Blommers raadt andere ondernemers zeker aan om te gaan werken met mensen uit de doelgroep: “Ja, het is heel leuk en een toegevoegde waarde voor het bedrijf om iemand zich te zien ontwikkelen”. Praktijktips die ze andere ondernemers wil meegeven zijn goede begeleiding en aandacht. In de toekomst willen zij zeker met deze doelgroep blijven werken.