Peer


Wat is de motivatie van bedrijf Peer om aan de slag te gaan met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt?

Peer vindt dat niet mensen een afstand hebben tot de arbeidsmarkt maar de arbeidsmarkt tot mensen. Wij willen laten zien dat meer mensen gewoon kunnen werken in de administratiebranche. Bovendien, klanten die hun administratie aan het kantoor van Peer uitbesteden, of Peer medewerkers laten detacheren realiseren hiermee doelstellingen rondom MVO/Social Return. Dit kan voor bedrijven die meedingen naar overheidsaanbestedingen een –soms beslissende– voorsprong geven op concurrenten.

Wat wil je de komende periode (bv jaar) bereiken in samenwerking met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

• Wat is de eerste stap die je gaat ondernemen om deze doelstelling te behalen?We doen twee dingen:
(a) Reguliere dienstverlening: administraties uitvoeren voor klanten door onze medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.
(b) Het opzetten van een pilot office, waarin we ‘schaduwboekhouden’. Met de reguliere dienstverlening en de pilot office zullen we proof of concept leveren.
• Welke knelpunten ervaar je bij het realiseren van deze doelstelling?
Het arbeidsrecht. Hoe goed we het ook doen, onvermijdelijk zal een groter deel van onze medewerkers last hebben van ‘terugvallen’. De kosten daarvan liggen te eenzijdig bij de werkgever. Wij zullen daarom sommige mensen niet op een bedrijfseconomisch verantwoorde wijze een vaste baan kunnen bieden.

Heb je al tips? Geef dan twee tips aan andere bedrijven die bezig zijn met inclusief ondernemen.

* Mensen hebben misschien een beperking, maar mensen zíjn niet hun beperking. Ieder mens heeft een gebruiksaanwijzing, met of zonder zogenaamde beperking. Kijk naar wat mensen kunnen en hoe je met hun gebruiksaanwijzing omgaat.
* Wij willen niet weten wat iemands (ziekte)geschiedenis is, slechts of er speciale aandachtspunten zijn.

Met welke uitvoeringspartij werk je goed samen voor het vinden, plaatsen en of begeleiden van kandidaten en waarom?

Dat zijn we nu aan het uitvinden door verschillende bemiddelaars ‘uit te testen’.
De bemiddelaars die met ons meedenken zijn de beste. Met bemiddelaars die willen plaatsen en daarna ‘wegwezen’ kunnen we niet werken. We hebben daarom twee vragen:
(1) Hoe help je ons als een medewerker toch een terugval heeft?
(2) Mensen staan in de rij om bij ons te werken. Hoe sneller wij onze opdrachtenstroom kunnen laten groeien, hoe meer mensen wij werk kunnen bieden. Hoe kun jij ons daarbij helpen?

Wat verwacht je van het partnerschap van De Normaalste Zaak?

Wat levert het je op?
Kennis en ondersteuning.
Netwerk en daardoor uiteindelijk klanten.
Wat heb je zelf in te brengen? (kennis / ervaringen / mensen die mogen komen kijken / waar wil je vragen over beantwoorden …)
Wij willen een voorbeeld zijn voor anderen. Iedereen die wil, kan van onze ervaring profiteren. Afhankelijk van de situatie ‘om niet’ of tegen een adviesvergoeding (waarmee wij weer meer mensen aan het werk kunnen zetten).
Een uitgebreid netwerk.

Op welke prestatie op het gebied van inclusief ondernemen binnen het bedrijf bent u het meest trots?

Medewerkers met een –zogenaamde– afstand tot de arbeidsmarkt voelen zich nu al medeverantwoordelijk voor de verdere uitbouw van het bedrijf en hebben beslissende bijdragen in de vormgeving. Het is niet alleen vóór maar vooral ook dóór. Wij zien op termijn mogelijk sommige van deze medewerkers doorgroeien naar managementfuncties.