Piipol: Uiteindelijk willen we vooral scoren met de kwaliteit van ons werk


In september 2014 werd Piipol – excellente whizzkids opgericht door Bart Räkers en Rik Kamping. Piipol geeft mensen die het niet redden in het reguliere bedrijfsleven de mogelijkheid zich te concentreren op hun kernkwaliteiten: hun ruim voorradige computertalenten. “Onze mensen ontwikkelen webapplicaties en voeren systeembeheertaken uit.”

Kamping, met een achtergrond als therapeut, en Räkers, die al jarenlang actief is als softwareontwikkelaar, begonnen vorig jaar zonder financiën of fondsen, maar met een duidelijk idee voor een social enterprise op IT-gebied. Na een voortraject van enkele jaren zijn er – behalve de twee oprichters – inmiddels nog vijf medewerkers in dienst en staan er nog vacatures open. “Wij werken alleen maar met briljante mensen op computergebied en ontwikkelen onder andere webapplicaties en softwaretoepassingen,” vertelt Rik Kamping trots.

Prikkelarm

Om zijn medewerkers tot bloei te laten komen, richtte Piipol speciale, prikkelarme kantoorruimtes in. “Je moet je afvragen waarom deze doelgroep eerder moeite had op school of op kantoren. Daar hebben we ons kantoor op aangepast. We hebben een rustige, inpandige locatie zonder ramen en bovendien zijn de werktijden wat flexibeler. Zo kunnen onze mensen zich helemaal op hun werk concentreren. Op deze manier kijk je voorbij de beperking naar het beschikbare talent.”

Bij de sollicitatieprocedures zijn diploma’s van ondergeschikt belang. Affiniteit met IT is vanzelfsprekend wel een voorwaarde, maar het gaat er Kamping vooral om onontdekt talent te laten stralen. “Een van onze medewerkers solliciteerde door ons te bewijzen dat er een lek zat in een aantal websites. Nou, dan hoef je over motivatie en talent al niet meer te twijfelen.”

Groeiambities

De overtuigde social entrepreneurs Kamping en Räkers zijn tevreden na het eerste jaar van hun bedrijf, maar willen meer. “We willen niet groeien om het groeien, maar we willen natuurlijk wel zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans bieden bij ons te komen werken. Daar hebben we opdrachten voor nodig.”

Piipol werkt op dit moment voornamelijk voor bedrijven en instellingen uit de zorgsector en voor NGO’s. “Als we opdrachten binnen willen halen, vertellen we natuurlijk over de bijzondere medewerkers van ons bedrijf – daar kunnen opdrachtgevers ook weer hun voordeel mee doen op het gebied van social return – maar het is niet het eerste wat we noemen. We zijn namelijk gewoon ontzettend goed in ons werk en daar willen we vooral mee scoren.”
Dat werkt volgens Kamping ook goed. “Bij TNO hebben we een ontzettend gaaf project neergezet, een gecompliceerde zoekmachine, en die hebben ons nu alweer een vervolgopdracht gegeven. Dat is voor mij het bewijs dat we elke opdracht aan kunnen en dat onze mensen nog heel veel nieuwe opdrachten waard zijn!”

Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin