Prins Heerlijk: Een mooie zaak met trotse medewerkers


Prins-Heerlijk-Textielcafe---Neven-Fotografie-043

Het imperium van Prins Heerlijk begint langzamerhand indrukwekkende vormen aan te nemen. Oorspronkelijk door Ella Buijze opgericht als lunchcafé, ontplooit Prins Heerlijk nu ook initiatieven op het gebied van de zorg, de podiumkunsten en runt het een delicatessenzaak, leescafé en een brasserie in Tilburg en Waalwijk.

Wat in 2008 begon om haar pleegzoon met een licht verstandelijke beperking aan een opleidingsplek te helpen, is ondertussen uitgegroeid tot een begrip in Tilburg en ver daar buiten: Prins Heerlijk. Ella Buijze: “We krijgen al aanmeldingen uit het hele land.”

Dat is niet verwonderlijk als je bedenkt waar Prins Heerlijk mee bezig is. Het bedrijf probeert op verschillende terreinen concepten te ontwikkelen die bedrijfsmatig succesvol zijn en tegelijkertijd leer-/werkplekken en banen voor jongeren met een beperking bieden. “Het doel is om kwalitatief hoogwaardig te werken en zo een mooie zaak met trotse medewerkers op te bouwen, uit een doelgroep die veel te weinig kansen krijgt.”

Inspiratie

Om inspiratie op te doen, bezocht Buijze – die haar carrière opbouwde op het snijvlak van werk en scholing – soortgelijke projecten in het hele land en deed ze marktonderzoek in Tilburg om te kijken aan wat voor soort dienstverlening er precies behoefte was. Ondertussen is Prins Heerlijk uitgegroeid tot een bedrijf met 65 medewerkers, 220 jongeren in leer-/werktrajecten en meerdere les- en werklocaties. “We richten ons op een heel diverse doelgroep: jongeren tussen de 16 en 27 jaar met allerlei verschillende leerproblemen en mogelijkheden.”

De crux achter het succes van Prins Heerlijk is volgens Ella Buijze dat alle medewerkers serieus worden genomen en dat er concrete mogelijkheden zijn om door te groeien naar betaalde banen. En dat lukt heel goed. “We helpen deze jongeren een plek in de maatschappij te vinden door ze verantwoordelijkheid te geven op hun eigen niveau en ze ruimte te bieden om zichzelf te ontplooien. En die ontplooiing ook weer te koppelen aan de mogelijkheid om diploma’s te halen.”

Met serieus nemen, bedoelt Buijze ook een verantwoorde bedrijfsvoering. Winstmaximalisatie is niet het hoogste doel, maar winsten zijn wel nodig om nieuwe initiatieven mogelijk te maken en het bedrijf draaiend te houden. “Daarnaast spreken we zo ook de trots van onze mensen aan, het is immers nadrukkelijk geen werkverschaffingsproject.”

Prins-Heerlijk1

Traject uitstippelen

Na aanmelding worden de vaardigheden van de kandidaten ingeschat en met de jongeren samen een traject uitgestippeld. “Iedereen heeft een voorgeschiedenis en het is belangrijk om die te kennen en te ontdekken waar iemand precies staat en welke van onze takken het beste bij de kandidaat past. Maar we kunnen niet iedereen aannemen en het werk dat we bieden, past ook niet bij iedereen die zich aanmeldt. Bijvoorbeeld omdat de fysieke belasting te zwaar kan zijn.”

Het verhaal van Prins Heerlijk maakte veel indruk in de regio en Buijze krijgt dan ook regelmatig bezoek van werkgevers, scholen en gemeenten. “We hebben een heel netwerk opgebouwd en helpen bijvoorbeeld andere bedrijven – die na een bezoek bij ons geïnspireerd zijn geraakt om deze doelgroep kansen te bieden – in hun contacten met UWV en de omgang met wet- en regelgeving. Daarnaast pikken andere mensen natuurlijk weer medewerkers op die zich bij ons hebben kunnen ontwikkelen. Het is allemaal heel organisch zo gegroeid en dat is geweldig om te zien.”