Receptel: Vaardigheden kun je leren, het gastvrouw- of heerschap heb je of niet


Elke onderneming die de ontvangstwerkzaamheden volledig, gedeeltelijk of tijdelijk wil outsourcen, kan terecht bij Receptel. Het bedrijf met circa 165 medewerkers regelt alles wat te maken heeft met ontvangst en service. Receptel heeft als doel om 5% van de arbeidsplaatsen open te stellen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

“Wij zijn geen uitzendbureau,” maakt Jeanine Schoemaker, Manager Business bij Receptel, meteen duidelijk. “Al onze medewerkers – 150 voor de ontvangst en 15 op het hoofdkantoor – zijn vast bij ons in dienst en hebben contracten variërend van 16 tot 40 uur per week.” Verreweg het grootste deel van die 150 gastvrouwen en -heren werkt voor een vaste opdrachtgever en een kleine schil van circa 25 draait ambulante diensten om ziektes of vakanties op te kunnen vangen.

De opdrachtgevers van Receptel variëren van grote ondernemingen tot kleine MKB-bedrijven en de werkzaamheden van de Receptel-medewerkers verschillen dan ook van klant tot klant. “Bij grotere klanten, zoals bijvoorbeeld Rabobank in Utrecht, bieden we een proactieve ontvangst met een groot team van 6 gastvrouwen. Bij kleinere bedrijven zien we vaker een traditionele vorm van dienstverlening waarbij ook administratief werk komt kijken. Daarnaast bemensen we, als de klant daar prijs op stelt, ook de servicedesk.”

Gevoel voor hospitality

De mensen die bij Receptel willen werken, worden niet alleen geselecteerd op ervaring of cv. Behalve een representatief voorkomen, let Schoemaker vooral op de houding van de kandidaat. “Het gevoel voor hospitality moet er gewoon in zitten, dat kun je niet leren. Alle andere vaardigheden kunnen we je bijbrengen. Zo krijgt iedereen die bij ons in dienst treedt bijvoorbeeld een introductietraining met daarin aandacht voor onderwerpen als gedrag, houding en etiquette.”

Schoemaker is er van overtuigd dat er ook geschikte kandidaten te vinden zijn onder de mensen die door een beperking of om een andere reden een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Daarom wil Receptel er in de loop van 2015 voor zorgen dat 5% van de medewerkers uit deze categorie komt. “We zijn al begonnen en de ervaringen zijn tot nu toe zeer positief.”

Samen met de opdrachtgevers

Receptel gaat in overleg met haar opdrachtgevers om te kijken waar er ruimte is voor nieuwe medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Net zoals we per opdrachtgever kijken aan welke diensten behoefte is, bekijken we natuurlijk ook per opdrachtgever wie er interesse heeft om deze doelgroep kansen te bieden en waar het praktisch mogelijk is. De kandidaten worden onder andere aangeleverd door re-integratiebureau USG-Restart, die nemen overigens ook de begeleiding op zich.”

Bij de praktische mogelijkheden ziet Schoemaker niet veel problemen. Eerdere ervaringen bij de Rabobank in Utrecht leerden bijvoorbeeld dat er weinig aanpassingen aan de werkplek nodig waren. “Dat is allemaal het probleem niet. Het draait wel om motivatie: past dienstverlening bij je? Dat zal van kandidaat tot kandidaat verschillen.”