Deze week in de spotlight:
Wie: Marjolijn Daverveld van Reëlle Communicatie
Wat: 100% inclusief communicatiebureau
Waarom: “Mensen met een beperking verdienen dezelfde kansen als iedereen”
Hoe: Met elkaar en voor elkaar
Het communicatiebureau Reëlle uit Valkenswaard bestaat al 15 jaar en sinds vijf jaar werken er alleen maar professionals met een beperking. Directeur Marjolijn Daverveld bekijkt het nuchter: “Wij zijn een gewoon commercieel bedrijf, maar dan net even anders.“
Reëlle werkt vooral actief voor klanten in het werkveld van de zorg, welzijn en werk. Daar komt de eigen ervaring van de communicatieprofessionals met een beperking zeker van pas. “Onze mensen kennen die wereld niet van horen zeggen, maar hebben er zelf mee te maken. Daardoor kunnen we precies de communicatieadviezen geven waar die instellingen wat aan hebben. Dat maakt ons anders dan andere communicatiebureaus en zo creëren we onze meerwaarde.”
Gunfactor
Non-profitorganisaties en overheidsinstellingen vormen het grootste gedeelte van de klantenkring van Reëlle. “Die zijn natuurlijk meer dan het normale bedrijfsleven bezig met MVO en daarom slaat ons verhaal bij overheden misschien het beste aan. Wij hebben de gunfactor aan onze kant, maar we zijn een gewoon commercieel bedrijf dat alleen een belegde boterham kan verdienen als wij opdrachten goed uitvoeren en klanten tevreden houden!”
Op dit moment werken er zeven mensen bij Reëlle. De medewerkers hebben uiteenlopende beperkingen en begeleiden elkaar. “Als mensen zonder beperking de begeleiding op zich nemen, loop je altijd het gevaar dat mensen teveel bemoederd worden. Maar ik zou ook niet van begeleiding willen spreken, wij helpen elkaar gewoon waar nodig. Dat moet je op kunnen brengen als je bij ons wilt werken, maar omdat we allemaal onze beperkingen hebben, begrijpen we elkaar ook beter.”
Snuffelen
Naast de zeven vaste medewerkers, geeft Daverveld ook regelmatig de kans aan mensen met een beperking om een tijdje mee te lopen. “Als ik enigszins de ruimte heb, dan bied ik mensen graag de kans om werkervaring op te doen. Mensen met een beperking verdienen immers dezelfde kansen als ieder ander. Veel mensen met een beperking weten helemaal niet wat ze kunnen. Bij ons kunnen ze zien of het communicatiewereldje iets voor ze is, of het überhaupt iets voor ze is om op een kantoor te zitten en geregelde werktijden te hebben. Als het een succes is, prima. En als dan blijkt dat het niets voor ze is, dan is dat toch ook een prima uitkomst? Dan hebben ze die ervaring opgedaan en dan kunnen ze nieuwe wegen inslaan.”
Gouden tip
Marjolijn Daverveld – Reëlle Communicatie
Ondernemers moeten er wel een gevoel bij hebben
“Inclusief ondernemen omdat het leuk klinkt of omdat het moet van de directie, dat heeft geen zin. Alle betrokken collega’s moeten er wel echt een gevoel bij hebben. Medewerkers met een beperking moeten er immers niet alleen als franje bij zitten, maar volledig onderdeel zijn van het proces, alleen dan kun je de meerwaarde halen uit mensen met een beperking.”
Lees de partnerpagina van Reëlle Communicatie