Regardz: Gezamenlijk kansen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt


Regardz is een fullservice dienstverlener op het gebied van hospitality. Wie een locatie en de bijbehorende service(s) wil boeken voor een overleg, vergadering, congres, training of evenement, kan dat doen bij Regardz. Het beschikt over tien eigen locaties en benut de online markt van hospitality door middel van een zelf ontwikkeld, online boekingsplatform. Het bedrijf heeft oog voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Jertske van Voorthuizen, HR Manager, vertelt over de werkwijze van Regardz.

Ad-hoc werken

Social return komt binnen Regardz vooral tot uiting op de eigen locaties. “We zijn welwillend om mensen kansen te bieden. We weten immers hoe belangrijk werk is. Het biedt mensen de kans onderdeel uit te maken van een sociale omgeving. Hoe blij zou je zelf zijn als bedrijven je een kans zouden geven, als je een afstand tot de arbeidsmarkt zou hebben?”

Dat gevoel vormt voor Regardz de drijfveer om mensen met een beperking aan te nemen, om naar speeddates met kandidaten te gaan en om bij een netwerk als de 99vanAmersfoort aangesloten te zijn. “Op dit onderwerp werken we tot op heden vrij ad-hoc. We gaan niet uit van een vast beleid of harde targets, maar kijken naar kandidaten die we tegenkomen en vragen ons af wat een passende baan voor hen zou zijn.”

Van centraal naar lokaal

De vervolgstappen zijn voor de tien locaties van Regardz, vertelt Jertske. “Als wij geschikte kandidaten vinden en hebben nagedacht over een passende functie of afdeling, brengen wij ze in contact met onze locaties.” Die kunnen de kandidaten vervolgens uitnodigen voor een tweede gesprek. Het is aan de directeur van een locatie om te kijken of deze kandidaat dan ook geschikt is.

“Vanuit Regardz vinden we het mooi als wij een positie kunnen invullen met mensen die wij een kans willen bieden. Het is een intrinsiek belang van ons om mensen in de samenleving verder te helpen. In aanbestedingstrajecten wordt er belang gehecht aan social return, dus zakelijk gezien brengt het ons ook verder. Wij geloven dat – als we met heel bedrijfsvoerend Nederland kansen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt – dit een succes gaat worden.”

Blij worden van blij maken

Voor Regardz is de instelling van een kandidaat het belangrijkste aspect waar naar gekeken wordt om te besluiten of iemand wordt aangenomen. Jertske: “Wij willen gasten die graag terugkomen, het enthousiasme van iemand die in de doelgroep zit draagt daaraan bij. Wij kijken niet naar een beperking. Wij zoeken werknemers die blij worden van andere mensen blij maken, ongeacht hun situatie. Dat werkt door in ons zakelijke belang. En daardoor in onze groei.”

Mensen met een beperking komen binnen via een jobcoach, of een proefplaatsing, maar ze zijn wel meteen onderdeel van het team. “Ze doen net als iedereen mee. Uiteindelijk is het een kwestie van stempels loslaten. Het gaat bij ons om het verlenen van service, dat moet in je zitten. Als dat het geval is, kun je relatief snel mee met de rest. Voor ons is intrinsiek enthousiasme het belangrijkste criterium.”

Uitgaan van krachten

“Ik kan mij niet voorstellen dat er werkgevers zijn die niet blij worden van inclusief werkgeven. Werk hebben is een toegevoegde waarde in het leven. Onderdeel zijn van een team en het toewerken naar een resultaat, geven je een gevoel dat je erbij hoort. Je ziet dat er dankbaarheid ontstaat bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die een kans krijgen.

Ieder mens heeft zijn krachten en daar moet je vooral vanuit gaan. En wij als werkgevers moeten die krachten benutten. Profileer je daarom overal. Ga naar bijeenkomsten toe als het UWV iets organiseert, leg lijntjes en maak dingen mogelijk. Je moet vindbaar zijn en mensen moeten weten waar je voor openstaat. Dan kun je de kracht van iedereen vinden.”