Schone Zaak!: “Onze mensen zijn ons unique sellingpoint”


Schone Zaak


Deze week in de spotlight:
Wie: Laamia Elyounoussi van Schone Zaak!
Wat: Schoonmaakbedrijf met een menselijke filosofie
Waarom: “Ik wil ondernemen, maar wel op een goede manier”
Hoe: Idealisme en geduld


Laamia Elyounoussi is een ondernemer die gelooft in mensen. Met haar eigen schoonmaakbedrijf Schone Zaak! biedt ze werkplekken en opleidingen aan mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Op dit moment heeft ze meer dan vijftig mensen in dienst. “Mijn focus ligt niet op de winst, maar op de medewerkers.”

Alle medewerkers van de Schone Zaak! in Rotterdam hadden een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt voor ze bij Laamia Elyounoussi in dienst kwamen. Bij de Schone Zaak! krijgen de medewerkers de kans om, indien nodig, Nederlands te leren en een opleiding te volgen. Elyounoussi financiert die opleidingen zelf. “Ik investeer op die manier de helft van de marge op het schoonmaakwerk weer in onze medewerkers.”

Volgens Elyounoussi geeft deze aanpak haar medewerkers een enorme boost en heeft dat weer een positief effect op de resultaten van Schone Zaak! en de klanttevredenheid. “Iedereen heeft er profijt van. Mijn personeel is super gemotiveerd en doet het werk met veel oog voor detail. Dat zorgt voor een positief imago en dat levert natuurlijk weer mond-tot-mondreclame. Zo krijgen we nieuwe opdrachten binnen.”

Groei
Daarom ligt ook de focus van Elyounoussi niet op het vergroten van de winst, maar op het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Alleen zo kan ze nieuwe medewerkers aantrekken. “Op een normale dag komen er wel zes, zeven mensen bij me langs die hopen op een baan. Dat is nu mijn doel, groeien met mijn bedrijf om zoveel mogelijk mensen een baan, kans op een opleiding en weer zelfvertrouwen te geven.”

Dat is namelijk een belangrijk effect van de werkwijze van de Schone Zaak!: mensen krijgen weer vertrouwen in zichzelf. “Mensen die bij ons komen, komen van ver. Die zijn het niet gewend dat iemand tegen ze zegt dat ‘ie in ze gelooft. Dat doet echt iets met ze.”

In eigen hand
De medewerkers van de Schone Zaak! komen allemaal uit het netwerk van de huidige medewerkers en klanten. “Ik heb het wel geprobeerd met re-integratiebureaus, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee. Ik heb het personeelsbeleid liever in eigen hand.”

Nieuwe medewerkers van de Schone Zaak! worden uitgebreid gescreend voor ze kunnen beginnen. Daarbij wordt niet geselecteerd op wat de kandidaat wel of niet kan. “Ik wil de mensen leren kennen. Daarom voeren we drie gesprekken, waarvan de laatste altijd bij de mensen thuis. Ik ben ervan overtuigd dat je alleen zo mensen leert kennen en kunt zien of ze echt gemotiveerd zijn.”

Lees de partnerpagina van Schone Zaak!.

 

Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin