Swink Webservices: “Maatschappelijke impact en financieel rendement”


Deze week in de spotlight:
Wie: Paul Malschaert van Swink Webservices
Wat: Social enterprise met 10 werknemers
Waarom: “Omdat ook mensen met een beperking kansen verdienen”
Hoe: Hoogwaardig werk in een eigen omgeving


Content management, content marketing en e-learning, dat zijn de drie pijlers waar Swink Webservices op gebouwd is. Het bedrijf van Paul Malschaert heeft voornamelijk mensen met autisme en aanverwante beperkingen in dienst. “We bieden deze doelgroep hoogwaardig werk en geven ze de ruimte om te leren.”

“Een uit de hand gelopen hobby”, zo beschrijft Malschaert de ontwikkeling van Swink. In eerste instantie wilde de ondernemer een financieel dienstverleningsbedrijf opzetten, maar na de financiële crisis van 2008 koos Malschaert toch maar voor de online wereld. “Al in de jaren negentig had ik ervaring opgedaan met de stichting Sterrenkind, een initiatief dat internet gebruikte om zieke kinderen bij de maatschappij te betrekken. Dat was eigenlijk ook het startpunt van Swink.”

De drie pijlers van Swink draaien eigenlijk allemaal om het optimaliseren van de online prestaties van de klant. Dat betekent niet dat Malschaert alleen maar zoekt naar medewerkers die veel ervaring in het online werkveld hebben. “Natuurlijk moeten onze mensen wel een bepaalde affiniteit met het vakgebied hebben, maar wij kijken niet naar diploma’s. Wij zoeken slimme en gemotiveerde mensen en die leiden we vervolgens zelf op.”

In eigen huis
De klanten van Swink besteden werkzaamheden uit en de mensen van Swink werken op hun eigen kantoor voor de verschillende klanten, dus niet op locatie. “Deze doelgroep kan ontzettend veel, maar heeft wel een veilige omgeving nodig. Daarom houden we ze hier en sturen we ze niet naar de klanten. Hier heerst een open, prettige sfeer en krijgen medewerkers de ruimte om in eigen tempo te groeien.”

Op het Swink-kantoor is vaak een jobcoach aanwezig, die gespecialiseerd is in het werken met mensen met autisme. “Verder valt het wel mee met de begeleiding. In totaal zijn we met z’n tienen, op de zeven medewerkers met een beperking komen drie ‘playing captains’. Die nemen het even over op momenten van grote stress, want dat zijn vaak de moeilijke momenten voor onze medewerkers.”

Experimenteren
“De afgelopen jaren was het in economisch opzicht vallen en opstaan”, zegt Malschaert. “We kregen gelukkig subsidies om te experimenteren in vormen van sociaal ondernemen. Op dit moment spelen we economisch break-even. Maar we willen meer, want we willen niet alleen sociaal rendement behalen, maar ook financieel. Daarnaast willen we steeds meer impact realiseren.”

Daarom investeert Swink Webservices de komende tijd extra in marketing en sales. “We willen nieuwe klanten werven, ook om nieuwe mensen aan te kunnen nemen. Over twee jaar wil ik meer dan een verdubbeling van het aantal personeelsleden gerealiseerd hebben. Ik denk dat we de wind mee hebben. Een paar jaar geleden durfden klanten het toch niet aan met een social enterprise als de onze, maar je ziet dit veranderen en dat komt volgens mij ook door de vele aandacht voor de Participatie- en Quotumwet. Daar doen wij ons voordeel mee.”

Lees de partnerpagina van Swink Webservices.

Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin