Op 11 december verzamelden ‘s ochtends alle deelnemers van Next Generation Day zich bij Kanaal30, een inspirerende locatie in Utrecht waar o.a. The Colour Kitchen gehuisvest is. Drie professionals van Accenture faciliteerden de sessie en lichtten toe hoe we binnen een dag (!) van idee tot prototype zouden komen.
Energie
Vervolgens gingen we aan de slag. Héél hard aan de slag. De ochtendkou die bij binnenkomst het industriële pand was binnengedrongen, verdween als sneeuw voor de zon. In negen groepen gingen we sparren, designen, verbeteren, gesprekken voeren, diep nadenken, nog meer designen en nog meer verbeteren, tot elke groep een eigen prototype had ontworpen.
Design thinking
Design thinking is een moeilijk in woorden te vatten proces. In een groep en in verschillende opdrachten en spelvormen wordt geprobeerd om de geijkte manieren van denken voor even te laten varen. Zo kan het bestaande probleem op een nieuwe manier worden benaderd. We begonnen met algemene vragen om de creativiteit alvast wat los te maken. De eerste opdracht was daarom: teken je favoriete superheld. Langzaam maar zeker werden de groepjes naar de hoofdvraag van de dag geleid: hoe zorgen we ervoor dat meer organisaties inclusief worden? In gesprekken pelden de groepjes laag voor laag af tot een oplossing werd gevonden.
Activisme
Alle energie die in het proces was gestopt, kwam er tijdens de presentaties helemaal uit. Het ‘ontwerpdenken’ leverde verrassende inzichten op. Uit alle oplossingen bleek de behoefte aan actie, zichtbaarheid en het tot standbrengen van contacten tussen werkgevers en kandidaten. De groepen kwamen op ideeën als social media acties onder het motto ‘#vanzelfsprekend’, het inzetten van influencers, het uitroepen van 1 mei tot ‘Dag van de Inclusieve arbeid’ en ook het versimpelen van regelgeving en het opzetten van een buddy-systeem voor beginnende inclusieve werkgevers.
Groep 1 had, ook visueel, meteen al de toon gezet door juryleden meteen maar een demonstratiehesjes om tot doen en doelgroepers op te roepen te gaan demonstreren op het Malieveld. Dat leverde niet alleen hilarische beelden op, maar ook een idee dat zo maar eens opvolging kan krijgen.
De driekoppige jury – Jacobine Geel (voorzitter GGZ Nederland), Carsten Herstel (DG Ministerie van SZW) en Doekle Terpstra (voorzitter Techniek NL) kozen na een kort maar krachtig beraad toch voor een ander plan…
Het winnende idee
De winnende idee kwam van groep 5. Deze groep presenteerde haar idee letterlijk op een presenteerblaadje. Want wat werkgevers nodig hebben, is een eerste ervaring, die eerste kennismaking met iemand die zogenaamd een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Op de Dag van de 1000 Proeverijen worden ‘onbekende talenten’ in contact gebracht met werkgevers die nog niemand uit de doelgroep in dienst hebben. Dat kan op heel veel verschillende manieren: van snuffelstages en dagjes meelopen tot langere proeftrajecten.
De deelnemers van groep 5 waren ervan overtuigd dat de onbekende talenten bijna allemaal aan het werk zouden zijn na een aantal van deze proeverijen. De praktijk ondersteunt hun optimisme. Uit onderzoek blijkt dat werkgevers die de inclusieve smaak te pakken hebben er nooit meer mee ophouden. De jury roemde de manier van denken: uitgaan van talenten! De kers op de taart: samen met het ministerie van SZW gaan we het idee uitwerken om het daadwerkelijk uit te voeren!
Vervolg
Deze week komt het winnende team voor het eerst weer bijeen. Zij zetten samen de eerste stappen om hun idee tot leven te laten komen. Eén van de kartrekkers is Emilie Schreuder (Ministerie van BZK, ten tijde van NGD). Het team houdt je – o.a. via onze social mediakanalen – op de hoogte van de next steps.
Organisatoren
Next Generation Day is een initiatief van De Normaalste Zaak, AWVN, Op naar de 125.000 banen, Verbond Sectorwerkgevers Overheid en Accenture.\
Meer weten?
Heb je naar aanleiding van dit bericht ideeën, vragen of suggesties? Stuur dan een mail naar info@denormaalstezaak.nl.
Bekijk ook:
Aftermovie Next Generation Day