Tomeloos, het bureau voor marketingcommunicatie uit Abcoude, biedt regelmatig leer-/werkplekken aan mensen die een psychose hebben gehad. Het bureau met twaalf medewerkers van managing director José Boesten werkt intensief samen met VIP Amsterdam (Vroege Interventie Psychose).
“Als werkgever wil ik mijn mede-ondernemers stimuleren en motiveren om ook mensen met een beperking een kans te geven,” vertelt Boesten. “Daarom ben ik ambassadeur van VIP Amsterdam. De cliënten van VIP bieden we regelmatig leer-/werktrajecten van enkele maanden aan. En als het van twee kanten bevalt, kan daar ook een vast dienstverband uit voortkomen.”
Het valt Boesten elke keer weer op dat werknemers met een beperking een ongelooflijke motivatie aan de dag leggen. Dat maakt deze doelgroep volgens de managing director ook zo interessant voor werkgevers. “Mensen met een randje willen echt laten zien wat ze kunnen en gaan er helemaal voor! Daarnaast geloof ik dat elk bedrijf erbij gebaat is om een echte mix te zijn. Medewerkers met verschillende talenten en achtergronden kunnen ontzettend veel van elkaar leren. Dat maakt je bedrijf sterker.”
Veilige omgeving
Tomeloos ontwikkelt campagnes en PR-strategieën voor een divers klantenbestand, variërend van bedrijven in de health- en personal care sector tot de Kindertelefoon en de Nationale Politie. “Een middelgroot bureau als het onze heeft veel verschillende banen, denk aan grafische vormgevers, copywriters, accountmanagers en marketingstrategen. Bij alle kandidaten die VIP Amsterdam aandraagt, kijken we welke functie geschikt kan zijn.”
Om ook de medewerkers met een beperking optimaal te laten functioneren, doet Boesten haar best om een veilige omgeving te creëren. “Wij zijn een commercieel bedrijf en marketingcommunicatie is een vak vol stress. Daarom doen we ons best om mensen met een beperking de ruimte te bieden, die zij nodig hebben. Het is cruciaal dat mensen hun eigen grenzen aangeven. Dat werkt, want we hebben al diverse keren ontzettend talentvolle mensen gehad die bij ons nog verder tot ontplooiing kwamen.”
Even boodschappen doen
Boesten maakt afspraken met de medewerkers die via VIP Amsterdam bij het bureau komen werken. “Als mensen nieuw bij ons komen, bespreek ik vooraf of ze willen dat de collega’s weten wat er met ze aan de hand is. Ik vind dat wel verstandig, want dat is de beste manier om begrip te creëren. Maar de medewerkers bepalen dat uiteindelijk zelf.”
Met een medewerker ontwikkelde Boesten zelfs een soort codetaal. “Als hij vroeg of ik nog boodschappen te doen had, dan wist ik dat hij even naar buiten moest om bij te komen. Dus stuurde ik hem op pad naar de drogist of de bakker. Hoe heerlijk is dat, als je weet dat mensen zelf aangeven waar ze behoefte aan hebben?”