Visschedijk: Samen plezier hebben in het werk om succesvolle samenleving te creëren


Visschedijk-spotlight

De facilitaire dienstverlener Visschedijk heeft een hoofdkantoor in Hengelo en is actief in het oosten en noorden van het land. Van de 1.611 medewerkers heeft 30% een arbeidsbeperking. Projectmanager Hanneke Leijdekkers: “We hebben passie voor ons vak en een hart voor onze klanten en medewerkers.”

Schoonmaak, catering en overige facilitaire taken; dat zijn de diensten waar Visschedijk zich op concentreert. Het bedrijf, dat actief is in noordoost Nederland, houdt zich intensief bezig met de begeleiding en opleiding van haar medewerkers. “Wij zien onze medewerkers als ambassadeurs, want zij zorgen voor onze goede dienstverlening. Daarom staan veiligheid, gezondheid en opleiding centraal in ons personeelsbeleid.”

Visschedijk stimuleert de opleiding en ontwikkeling van de medewerkers. Alle leidinggevenden zijn getraind in het verzorgen van de basisvakopleiding. Op deze manier zet het bedrijf volleerde vakmensen binnen de eigen organisatie in om het vakmanschap over te dragen aan nieuwe medewerkers. Deze opleiding krijgen alle nieuwe medewerkers on-the-job. “Wij zijn er overigens ook bijzonder trots op dat wij gecertificeerd zijn op trede 3 van de PSO.”

Sociale verantwoordelijkheid

“Als regionaal actieve onderneming, hebben wij natuurlijk oog voor wat er speelt in de samenleving,” zegt Leijdekkers. Dat Visschedijk zijn sociale verantwoordelijkheid serieus neemt, blijkt ook wel uit de samenwerking met verschillende regionale SW-bedrijven, gemeenten en onderwijsinstellingen. Samenwerking met als doel om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te integreren in de organisatie.

“We hebben bijvoorbeeld leer-/werkomgevingen opgericht voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het doel hiervan is het ontwikkelen van baan- en vakvaardigheden, waarna de deelnemers betere startkwalificaties hebben voor de arbeidsmarkt.”

Betrokken, gemotiveerde, vitale en vakkundige medewerkers maken volgens Leijdekkers het verschil in de facilitaire branche. “Aandacht voor onze medewerkers – zowel professioneel als persoonlijk – creëert binding met onze organisatie en leidt tot grotere tevredenheid en betrokkenheid. Uiteindelijk is het heel simpel: als we samen plezier hebben in het werk, wordt leven en werk een stuk aangenamer en daardoor zullen we succesvoller zijn als bedrijf.”