Webmastery: Het Nieuwe Werken ontsluit huisgebonden talenten


Webmastery beheert websites en sociale media van bedrijven. Een opdracht van de Angst Dwang en Fobie stichting, was de start om ook met mensen met een beperking te werken, vertelt directeur Margaret Massop enthousiast.

quote2Iemand die aan huis gebonden is, zien we niet als iemand met een beperking. Sommige mensen gedijen nu eenmaal niet goed op een kantoor, of kunnen er door omstandigheden niet werken. Je kunt je zelfs afvragen of de organisatie niet de beperking heeft, als deze niet in staat is de ideale werkomstandigheden te bieden aan medewerkers om productief te zijn.

Huisgebonden medewerkers: flexibele krachten met social-media-ervaring

Voor het beheren van websites en sociale media is aan huis gebonden zijn juist een kracht. Deze mensen zijn vaak zeer ervaren op internet en sociale media. Ze kunnen hun uren flexibel indelen. Dit is een pre in een 24-uurseconomie. Met de opdracht van de Angst Dwang en Fobie stichting om de sociale media van de stichting op te zetten, kwam Angélique in beeld. Angélique heeft een angststoornis en was daardoor al 20 jaar aan huis gebonden. Samen zijn we de uitdaging aangegaan via een werkervaringsplaats, op basis van een 0-urencontract met het doel het aantal uren langzaam uit te bouwen.

Inmiddels heeft Angélique haar taalkundige kant ontwikkeld en is nu specialist content management met een vast contract. Deze positieve ervaring leidde tot het besluit meer te gaan werken met aan huis gebonden mensen. Een van de eerste klanten was De Normaalste Zaak, waarvoor Angélique nog steeds het webbeheer verzorgt.

Alle medewerkers hebben een eigen specialisme, maar werken ook mee aan de andere taken. Ieder heeft ook zijn eigen opdrachtgever, zoals Alzheimer Nederland (Facebook en Twitter en LinkedIn), de jongerenclubs van het WNF (Facebook en Twitter), De Normaalste Zaak (contentmanagement en Twitter) of NedKAD (webredactie).

Geschikte kandidaten vooral uit eigen netwerk

De opzet bij nieuwe medewerkers uit de doelgroep is een proefplaatsing van een paar uur per week, gevolgd door een tijdelijk contract van een jaar met uitzicht op een vast contract. De persoonlijke ontwikkeling en de opdrachten moeten dit natuurlijk toelaten.
De ervaringen met mensen uit het netwerk van opdrachtgevers (veel goede doelen) zijn positiever dan met mensen via het UWV. Daar is het lastig de goede medewerker te spreken te krijgen. Ook biedt UWV geen inzicht in de beperkingen van kandidaten. Van twee van de drie UWV-kandidaten is inmiddels afscheid genomen. Dat ging onder meer om iemand die niet kon omgaan met thuiswerken, geen vragen stelde en te onzeker werd.

Werven doe ik nu vooral weer in ons eigen netwerk. Kandidaten zijn bijvoorbeeld vrijwilligers van goede doelen die al ervaring hebben met sociale media. Het eigen netwerk is uitgebreid met het landelijke netwerk van De Normaalste Zaak en de WerkgeversServicepunten. Die laatste zijn welwillend, maar laten soms op zich wachten. Zo krijgt Webmastery niet zwart op wit de garantie van een no-riskpolis bij ziekte. De medewerkers zelf krijgen dit wel. De premiekorting is niet zo belangrijk voor een kleine werkgever, maar wel de gegarandeerde betaling door UWV bij ziekte. Anders loop ik een te groot bedrijfsrisico.

Webmastery selecteert vooral op karaktereigenschappen, zoals enthousiasme, proactiviteit, contact houden, nieuwsgierig en leergierig zijn. Het moeten ’tak-tak’-mensen zijn, die direct reageren. Inhoudelijk is enige ervaring noodzakelijk. Als mensen lang niet gewerkt hebben, hebben ze vaak weinig ervaring met sociale media. Kandidaten moeten ook goed teksten kunnen schrijven, de Nederlandse taal beheersen en handig zijn met internetprogramma’s. Als de kandidaten het juiste cv hebben, is ook direct een arbeidscontract mogelijk.

Begeleiding op afstand

De begeleiding op afstand van aan huis gebonden medewerkers vraagt specifieke aandacht. Zo vond de fysieke ontmoeting met Angélique pas plaats na een jaar, bij de overhandiging van het kerstpakket aan de deur. Een reden om dat nu jaarlijks bij iedereen te doen. Dat contactmomentje is wel een dag door Nederland reizen waard. Webmastery gebruikt voor de begeleiding programma’s als Skype, Google Hangouts en Chrome Remote Desktop. Inhoudelijke afstemming vindt plaats via mail, het delen van het scherm tijdens het skypen en online to-do-lijstjes met een schermfilmpje over wat er moet gebeuren.

Voor de teamgeest is er nu regelmatig een kantoordag voor wie kan komen. En periodiek organiseer ik daar een workshop. Medewerkers die niet aanwezig kunnen zijn, volgen dit dan via Google Hangouts. We gebruiken een Facebookgroep genaamd ‘Kopje koffie, collega’ om te delen wat we in het weekend doen, aan welke projecten we werken en welke successen we te vieren hebben.

Wat levert het werken met aan huis gebonden medewerkers Webmastery op?

  • Voldoening en trots. Zo wonnen we in december 2015 de Business Walk of Fame in de categorie ‘meest creatieve idee’. Hiervoor heeft Angélique ons voorgedragen.
  • Ik word blij als ik iets in beweging kan zetten. Mijn mening over thuiszitten met het stempel angststoornis, kan ik nu omzetten in daden. Niet alleen zelf, maar ook andere bedrijven gaan het zien. Als andere bedrijven net zo gaan werken juich ik dat toe.
  • Nieuwe opdrachtgevers kiezen voor ons, omdat we kwaliteit leveren, niet omdat we aan huis gebonden mensen in dienst hebben. En zo hoort het ook, vind ik. Maar commercieel is het gunstig dat je een verhaal te vertellen hebt. Het is mooi om je eigen waarden uit te kunnen dragen via je bedrijf en zo opdrachtgevers te vinden die bij je passen.
  • De kans om te groeien zonder risico’s, zoals ziekte. Iets wat voor zzp’ers die personeel willen aannemen een gouden kans is.

Tips voor andere werkgevers?      

  • Het is echt maatwerk. Kijk per persoon wat wel en niet werkt. De eerste maanden zijn cruciaal.
  • Mijn eigen leerervaring: kijk minder naar het cv en meer naar karakter.
  • En zet je eigen netwerk in. Als mensen weten dat je er als bedrijf voor open staat, krijg je goede mensen aangedragen.
Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin