Werkgevers en professionals vinden elkaar bij online praktijktafel ‘Preventie uitval door psychische klachten’


Sommige bijeenkomsten zijn – juist in deze Coronacrisis – té belangrijk om uit te stellen. Zo ook de praktijktafel ‘Preventie uitval door psychische klachten’. Een video conference bood uitkomst; samen met een grote groep werkgevers en professionals in o.a. GGZ en publieke dienstverlening bespraken we dinsdagmiddag de huidige, soms lastige situatie voor werkgevers en werknemers.

Als alle gezichten in beeld zijn, opent Steven Hubeek (AWVN/DNZ) de praktijktafel. Hij vertelt dat er achter de schermen al langer aan het thema preventie gewerkt wordt, maar dat de huidige situatie om versnelde stappen vraagt. “We werken met verschillende partijen samen om ervoor te zorgen dat mensen met een psychische kwetsbaarheid betere kansen krijgen én behouden. Het doel van vandaag is om te verzamelen waar werkgevers tegenaan lopen en ervaringen te delen over wat werkt. Maar ook: wat mist er nog?”

In groepen aan de slag

De deelnemers worden via breakout rooms verdeeld in groepjes. In twee rondes worden er in totaal zes vragen behandeld:

  • Wat zijn de belangrijkste psychische uitdagingen die medewerkers op dit moment ervaren?
  • Welke aanpakken werken en wat mis je?
  • Met welke partijen werkt je samen en wie vervult dan welke rol?
  • Met welke ondersteuning ben je geholpen?
  • Hoe kun je hier zelf aan bijdragen?
  • Waar mogen anderen voor bij jou aankloppen?

De opbrengst en uitkomsten van de verschillende groepen worden momenteel uitgewerkt. Volgende week delen we een uitgebreider beeld.


Deed je gisteren niet mee aan de praktijktafel, maar heb je wel ideeën of vragen die betrekking hebben op bovenstaande punten? Deel en mail ze naar l.molenaar@awvn.nl


Handreiking gericht op preventie

Tussen de twee rondes werd iedereen weer samengebracht voor het plenaire deel: een interview met HAN-onderzoekers Bouwine Carlier en Suzanne van Hees. Ze vertellen over het project De Mentaal Gezonde Zaak en de handreiking die ze voor werkgevers en arbeidsdeskundigen aan het ontwikkelen zijn. Deze handreiking gaat in op de vraag: hoe kan een werkgever een grotere rol krijgen in preventie van uitval van mensen met psychische klachten? Carlier en Van Hees geven al wat tipjes van de sluier.

Duidelijkheid scheppen en een open sfeer creëren

Carlier: “Veel mensen zijn momenteel bezorgd en angstig. Als leidinggevende kun je ervoor zorgen dat mensen hun verhaal kunnen doen. Het helpt als je begrip toont en ook je eigen kwetsbaarheden bespreekt. In sommige gevallen worden er werkafspraken aangepast. Deel deze dan met het gehele team, dat schept duidelijkheid.” “Maar”, vult Van Hees aan, “deel dan alleen wat afgesproken is, niet welke klachten of persoonlijke omstandigheden eraan ten grondslag lagen.”

Energie

Werkgevers merken ook dat hun medewerkers soms last hebben van een verstoring in werk/privé-balans. Daarover zegt Carlier: “Mensen krijgen nu met veel taken tegelijkertijd te maken. Plan contactmomenten in om de werkdruk te bespreken. Focus dan op waar mensen energie van krijgen. Voor dergelijke gesprekken kun je ook de hulp van een coach of arbeidsdeskundige inschakelen.”

Isolatie en sociaal contact

Waar het voor sommige medewerkers thuis nu een drukke boel kan zijn, zijn er ook veel mensen alleen en op zichzelf aangewezen. Van Hees: “Sommige mensen vinden het altijd al lastig om proactief naar buiten te treden, zéker nu de spontane momenten op de werkvloer ontbreken. Ons advies is: ga na of de werknemer die hier moeite mee heeft, nog contact heeft met zijn of haar collega’s. Als dat niet het geval is, kun je dit helpen aanwakkeren. Een andere tip is om de dag te beginnen met een dagstart. Met het hele team of met enkele collega’s. Hoe zit iedereen er bij? Kun je elkaar helpen?”

…”Maar wie zorgt er eigenlijk voor de werkgever?” vraagt een deelnemer zich af in de chat. “Als het goed is bestuur of hoger management”, reageert Van Hees. Daarop aanvullend delen de deelnemers massaal hun eigen ‘zorgmomenten’ in de chat; informele contactmomenten als virtuele lunches, koffiemomentjes en borrels blijken ook een grote aanrader.

Vervolg

Na de afsluiting van de praktijktafel, bleef de chatfunctie nog een halfuur openstaan, zodat mensen nog opmerkingen en vragen konden delen. Deze worden – inclusief de antwoorden – op een later tijdstip met alle deelnemers gedeeld.