Impact maken met sociale inkoop

Van pennen en potloden tot professionele catering in de bedrijfskantine: iedere organisatie koopt producten en diensten in. Sociale inkoop betekent dat een organisatie bij die inkoop sociale aspecten meeweegt. Zo kan een opdracht ook leiden tot meer werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een organisatie kan een opdrachtnemer namelijk stimuleren om kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt te betrekken bij de uitvoering. Dit heet social return. De Normaalste Zaak stimuleert (overheids)werkgevers hun ‘inkoopkracht’ volop te benutten.

Zo werkt sociale inkoop

Zo werkt sociale inkoop

Basisprincipes sociale inkoop

De Normaalste Zaak en een aantal van onze partners hebben de afgelopen jaren rondom sociale inkoop veel praktijkervaring opgedaan. De belangrijkste les? Sociale inkoop vergt samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Dit staat haaks op ‘verticaal opdrachtgeverschap’ of eenzijdig opgelegde SROI-afspraken. Het vergt onderling vertrouwen, transparantie en overeenkomstige doelstellingen en belangen. Onze basisprincipes van sociale inkoop zijn dan ook:

  1. Wanneer organisaties banen willen realiseren via inkoop, is interne samenwerking tussen HR en inkoop cruciaal
  2. Inclusieve organisaties doen ook aan ketensamenwerking, om samen met opdrachtnemers/leveranciers gezamenlijk banen te realiseren (externe samenwerking)

Hoe je dat voor elkaar krijgt? Lees deze rustige pagina rustig door en ga aan de slag!

Aan de slag

Downloads

Aan de slag

Bij sociale inkoop is samenwerking de sleutel tot succes. De handreiking waarin we bovenstaande basisprincipes verder uitdiepen, heet niet voor niets Partnerships voor meer banen. De handreiking biedt vooral een praktisch en concreet stappenplan om banen te realiseren voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Je kunt twee kanten op: mogelijkheden verkennen binnen bestaande overeenkomsten, of bij aanbestedingen.

Wil je klein beginnen? Start dan met de handreiking Meer impact door sociaal inkopen. Elk bedrijf koopt kleine producten in. Potloden, kantoorfruit, koffie en ga zo maar door. Ook hier kun je keuzes met sociale impact maken.

Waar ga jij voor?

In vier stappen naar succesvol sociaal inkoop beleid

Zorg voor commitment vanuit het bestuur

Een bekende hindernis bij het najagen van inclusie-doelen, is gebrek aan commitment van het MT of bestuur. Niet voor niets is stap 1 uit onze handreiking Partnerships voor meer banen (pdf) ‘Maak een actieplan en creëer draagvlak’. Idealiter komt er niet alleen een principebesluit op papier, maar draagt het bestuur ook publiekelijk het belang van sociale inkoop uit.

TIP – Download het werkboek Samenwerken aan inclusie waarmee je aan de slag kunt om commitment van je bestuurder te krijgen

Enthousiasmeer je directe collega’s

Laat je collega’s kennismaken met het thema sociale inkoop. Maak het thema klein en laat zien dat zij ook bij de dagelijkse inkoop van producten en diensten impact kunt maken, bijvoorbeeld als er relatiegeschenken of kantoorartikelen worden ingekocht.

TIP – Lees voorafgaand de analyse en bijbehorende adviezen uit ons onderzoek Meer impact door sociaal inkopen? Zo geef je medewerkers een duwtje richting sociaal inkopen van kleine producten

Betrek je collega’s van de afdeling inkoop bij je plannen en organiseer een bijeenkomst

Organiseer een bijeenkomst waar je samen met één of meer collega’s van de afdeling inkoop – eventueel samen met contractmanagers – een eerste stap in de interne samenwerking zet. Tijdens deze eerste verkenning bekijk je samen waar de kansen liggen en wat er nodig is om deze te benutten. Er zijn twee routes:

  • Mogelijkheden verkennen bij aanbestedingen
  • Mogelijkheden verkennen binnen bestaande contracten met opdrachtnemers

TIP – Krijg de neuzen direct dezelfde kant op en start met het tonen van onze animatievideo waarin in iets meer dan een minuut wordt uitgelegd wat de meerwaarde van sociaal inkopen is

TIP – In onze handreiking Partnerships voor meer banen staat op pagina 39 een brainstormformat waarmee je samen kansrijke projecten in kaart brengt

Probeer de methode uit en start een proeftuin met een leverancier/opdrachtnemer

Als blijkt dat de route via bestaande contracten het meest kansrijk is, voer je verkennende gesprekken met één of meerdere opdrachtnemers. Zo weet je of er bereidheid is om samen het stappenplan te doorlopen om tot meer banen te komen.

TIP – In onze handreiking Partnerships voor meer banen staat in bijlage II een overzicht van rollen en verantwoordelijkheden die je bij een samenwerking nodig hebt

Deel dit artikel via: