Op 10 april organiseerde de 99vanAmersfoort een praktijktafel bij het WerkgeversServicepunt (WSP) in Amersfoort. Werkgevers en publieke dienstverleners bespraken knelpunten & best-practises en de wens om regels te harmoniseren en te vereenvoudigen.
Naast Voilà, Bloemendal Bouw, The Maintenance Company, Arcadis, Stichting Kringloop Amersfoort-Leusden, Cycloon Post en Autitalent waren de gemeente Amersfoort, het UWV, WSP en wethouders uit Amersfoort en Bunschoten aanwezig. De praktijktafel werd geopend door Marieke Mulder, regiocoördinator van De Normaalste Zaak. Zij benadrukte dat de werkgevers in het netwerk goed aan de slag zijn; gezamenlijk zorgen de werkgevers voor ruim 3000 fte aan werkgelegenheid, waarvan ruim 200 fte wordt ingevuld door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
De administratieve rompslomp en regeldruk blijven een groot knelpunt voor werkgevers. Sommige werkgevers stoppen met de subsidieaanvragen, omdat ze de hoeveelheid aan formulieren zat zijn. Het kost een hoop tijd en geregel. Werkgevers vragen om een coherent systeem, inclusief brede doelgroep benadering.
Ook de lastige vindbaarheid van hoog opgeleid personeel werd aangestipt. Het is lastig om deze doelgroep te bereiken en als groot landelijk bedrijf moet je op veel locaties lobbyen. Bovendien verschillen per gemeente de regels. De politiek herkent deze knelpunten. Zeker gezien de nieuwe privacywetgeving is het nog lastiger om informatie uit te wisselen en zo een goede match te maken. Het is een grote zoektocht en kost een hoop energie. Maar uiteindelijk zijn de succesverhalen zo inspirerend dat je die moeite blijft doen.
Tijdens de praktijktafel werden succesverhalen gedeeld. De combinatiebaan voor de medewerker die als koerier werd aangenomen, maar ook erg gelukkig wordt van administratief werk. Of degene die vanuit dagbesteding bij een zorginstelling aan het werk ging bij een brasserie. Die bleek zoveel potentie te hebben dat hij nu ook werkzaam is bij de gemeente Bunschoten.
Ook de Meet & Greets, die De Normaalste Zaak samen met het WSP organiseert, leveren successen op. Bedrijven ontmoeten daar enthousiaste kandidaten, waarvan er al een aantal in vaste dienst zijn.
Na het delen van deze ervaringen gingen de deelnemers aan twee tafels het gesprek met elkaar aan. De volgende ideeën en acties werden besproken:
Verder kwam nogmaals ter tafel dat iedereen moeite heeft met de hoeveelheid formulieren die je telkens weer in moet vullen. Verschillende ideeën werden geopperd, onder andere het regionaal inzetten van consulenten. Maar de conclusie is dat er teveel informatie van de werkgever nodig is en dat elke situatie van elkaar verschilt. Het is fijn als er een duidelijk aanspreekpunt bij het WSP is, die al je vragen hieromtrent kan beantwoorden.
Er is een sterke behoefte om regelluw te opereren en bijvoorbeeld vanuit de werkgever zelf een loonwaarde bepaling te kunnen doen, zonder dat er veel tijd en een boekwerk aan analyse uitrolt. De vraag is of je loonkostensubsidie mag verstrekken zonder officiële loonwaardemeting. De gemeente wil hierin wel meedenken en een pilot starten. In Zwolle heeft De Normaalste Zaak eerder een pilot doorlopen met een ‘regelluwe aanpak’. Deze ervaringen worden met de groep gedeeld om te kijken wat mogelijk is in Amersfoort. Zie hier brochure Zwolle regelluw
De praktijktafel werd afgesloten met een gezamenlijke borrel. Het was een mooie en informele sessie, waarbij de komst van de wethouders en de gemeente Amersfoort werd gewaardeerd. De werkgevers inspireerden elkaar met succesverhalen en konden elkaar vinden in de knelpunten. Ook werden er vervolgafspraken gemaakt om kandidaten uit te wisselen en kennis te delen. De actiepunten worden teruggekoppeld en bij een volgende praktijktafel verder besproken.