Deze sessie organiseerden we in samenwerking met Op naar de 25.000 banen!
In de laatste online uitwisselingssessie van dit jaar stond een belangrijke vraag centraal: hoe kunnen werkgevers inclusieve banen verduurzamen? Twee organisaties die hier al langer aandacht aan besteden, deelden hun ervaringen en inspireerden daarmee de deelnemers om in break-outs meer ervaringen en tips uit te wisselen.
Steven Hubeek, gangmaker van De Normaalste Zaak, benadrukte aan de start nog even hoe belangrijk die uitwisseling is. “De kans is groot dat we in dit uur niet alle vragen beantwoord krijgen, maar laten we in ieder geval een begin maken door te kijken waar jullie organisaties staan, waar jullie tegenaanlopen en welke behoeften er leven.”
Evelyna de Beer, coördinator inclusie & diversiteit bij FNV vertelt over de ambities van FNV als inclusieve werkgever. “Wij willen dat er jaarlijks in ieder geval vijf mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt bij ons instromen. We willen ons houden aan de banenafspraak en het bijbehorende quotum, maar richten ons wel een op brede doelgroep.” FNV werkt met een boven formatief budget. FNV hanteert hierbij de volgende randvoorwaarden:
FNV doet dus ook aan functiecreatie. Hoe gaat dit in zijn werk en hoe passen deze banen in een bestaand functiehuis?
Nicole Riebandt, business consultant D&I bij ABN AMRO, vertelt eveneens dat haar organisatie zich niet enkel op de ‘smalle definitie’ van de banenafspraak richt. “Wij gaan uit van een brede definitie, iemand heeft een door een arts vastgestelde beperking, minstens een half jaar is de beperking er en de komende 2 jaar is er geen verbetering te verwachten. Er werken nu 115 medewerkers met een beperking bij ons. Ons streven is dat we eind 2025, 225 medewerkers met een beperking bij ons hebben werken. In onze cao staat deze afspraak vermeld. Deze KPI van 225 medewerkers is verdeeld over de diverse business lines”.
Ook ABN AMRO doet aan functiecreatie. Hoe worden deze banen ingepast in het functiehuis?
Na de kennisdeling vanuit FNV en ABN AMRO gingen de deelnemers uiteen in break-outs waar onderling nog meer ervaringen werden gedeeld. Een greep uit de oplossingsrichtingen die nog naar voren kwamen:
Eén van de deelnemers wilde graag nog iets kwijt over het toepassen van boven formatief budget:
“Spreek van te voren af dat na verloop van tijd de medewerker binnen formatie wordt opgenomen. Het tegenargument dat je niet zeker weet of diegene duurzaam blijft functioneren is onredelijk, want die garantie heb je bij een reguliere medewerker ook niet. Juist deze ‘doelgroep’ heeft zich 2 jaar lang boven formatie kunnen/moeten bewijzen. In veel gevallen kun je altijd nog gebruik maken van vangnetten als de no-riskpolis.”
Mooier kunnen we het zelf niet verwoorden. We sluiten daarom af door te kijken naar een vervolg. Zoals voorafgaand aan deze sessie al verwacht, verdient dit thema verdere verdieping. In 2022 komen er daarom vervolgsessies waar we steeds inzoomen op één van de meest genoemde aspecten bij het streven naar duurzame banen: