NS

Wat doet uw bedrijf en wat is de omvang van uw personeelsbestand?

NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor, NS heeft ca. 15.000 medewerkers in Nederland. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 397 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om bezoekers van dienst te zijn.

NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Stations is het stations bedrijf voor Nederland. Alle stations zijn schoon, heel en veilig. In het goed bereikbare station vindt de reiziger de weg naar de juiste trein. Reizen betekent soms wachten. En van wachttijd maakt NS Stations eigen tijd door onder meer aantrekkelijke winkels, openbare voorzieningen en goede vergaderfaciliteiten. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden.
De hogesnelheidstreinen FYRA, Thalys en ICE en de internationale Intercity’s zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. Abellio benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt.

Waarom kiest u ervoor mensen met een kwetsbare positie een werkend perspectief te bieden binnen uw bedrijf/organisatie?

Bij NS werken momenteel meer dan 800 medewerkers met een WIA indicatie, NS is een sociale werkgever en daar zijn wij als organisatie trots op. Naast deze groep van medewerkers met een WIA-indicatie kijkt NS om binnen onze mogelijkheden er nog een schep bovenop te doen.

Wat wilt u op dit vlak bereiken/wat heeft u bereikt?

Wij willen een inclusieve arbeidsorganisatie zijn, waarin iedereen in staat wordt gesteld om duurzaam naar vermogen te kunnen bijdragen aan de producten die we leveren. Zo maken wij optimaal gebruik van alle talenten en de vermogens binnen onze organisatie en de arbeidsmarkt. Gelet op de vergrijzing en ontgroening is het essentieel dat we alle talenten benutten.

Wat zijn uw (leer)ervaringen/vragen?

Er is vanuit NS een duidelijke ambitie om nog meer met deze doelgroep aan de slag te gaan. Momenteel zijn wij bezig met het formuleren van ons beleid hierin. Daarom voeren wij, mede dankzij De Normaalste Zaak, gesprekken met andere grote werkgevers om mede uit hun ervaringen te putten, zodat wij t.z.t. voor onszelf kunnen bepalen wat voor NS de gewenste aanpak kan zijn.

Waar heeft u behoefte aan, cq wat kan De Normaalste Zaak voor u betekenen?

De Normaalste Zaak biedt NS een uitstekend platform om met andere werkgevers en deskundigen in gesprek te gaan om van elkaars ervaringen te leren. In dit stadium -waarin we alle opties verkennen- maakt NS daar graag gebruik van.

Deel dit artikel via: