‘Noaberschap’ is een kernwoord bij Sallandse Wegenbouw; zorg hebben voor elkaar en voor de omgeving waarin je werkt en leeft. Dan is de link met inclusief ondernemen snel gelegd. “We zoeken steeds naar de duurzame uitvoering van social return,” aldus directeur Johan Middelkamp.
Sallandse Wegenbouw opereert vanuit de missie ‘Alles naar mens’. Voor ons is ‘noaberschap’ een perfecte vertaling van deze missie. Vanuit die basis spelen we in op de (veranderende) markt, zijn we maatschappelijk betrokken, dragen we zorg voor onze mensen, klanten en relaties en uiteraard voor onze gemeenschap. Wij vertalen duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen naar oplossingen die praktisch zijn, kwalitatief goed en daardoor daadwerkelijk worden uitgevoerd. We zijn PSO-gecertificeerd, op het hoogste niveau. Dat helpt ons om bij onze grootste opdrachtgever, gemeenten, op een duurzame manier te voldoen aan de sroi-eisen. We willen zo min mogelijk meedoen aan draaideurmodellen.
We leggen contact met gemeenten over invulling van de sroi, die zij in hun bestekken vragen. Dit gaat om bijv. herintreders die voor de duur van een project een functie als communicatieadviseur of omgevingsmanager (beheerder social media) vervullen. Ook kunnen het werkervaringsplekken zijn.
Infra Werkt neemt herintreders, kandidaten met afstand tot de arbeidsmarkt, na een basistraining van acht weken (met behoud van uitkering) in dienst conform de cao Bouwnijverheid. De gemeenten dragen de kandidaten voor. Het dienstverband duurt maximaal 2 jaar. Gedurende deze periode worden de kandidaten gedetacheerd bij o.a. Sallandse Wegenbouw. Wij gaan hiermee een zorg- en inspanningsverplichting aan voor de inzet van de kandidaat.
Sallandse Wegenbouw selecteert uit de door de gemeenten op een aangeboden functie voorgedragen kandidaten. We kijken vooral naar niveau, met of zonder diploma. Iedereen van goede wil is welkom, we hebben geduld. Iemand hoeft niet alles te kunnen. In de loop van de tijd zijn al verschillende mensen vanuit een uitkering in vaste dienst gekomen.
Bijvoorbeeld de jongen uit de buurt, die 20 jaar geleden via de werkverschaffing bij ons kwam, betalen we nu het cao-loon. Commercieel is dit niet interessant, want je moet hem begeleiden en dat kan niet zomaar iedereen. Maar hij hoort bij ons. Van onze medewerkers werkt 60 tot 70% al langer dan 12½ jaar bij ons. Een grondwerker/rioleringsman heeft, na een jaar of twee wennen, doorgewerkt tot zijn pensioen. Onze communicatiedeskundige, Sarah, is ook ingestroomd vanuit een uitkering. Ook ouderen kunnen instromen.
Voor mensen uit de WIA (deels arbeidsongeschikten) passen we, indien mogelijk, de werkzaamheden aan de beperkingen aan. Bij UWV vragen we een aanvullende uitkering (loonsuppletie) aan en indien nodig maken we gebruik van de no-riskpolis van UWV. Ook vanuit deze groep stromen mensen door naar vast werk. Zoals de rechterhand van de chef werkplaats, die verricht reparatie-, timmer- en opruimwerkzaamheden.
Het gaat niet altijd goed. We adviseren de medewerker dan om een andere werkgever te zoeken en bieden aan daarbij te helpen. Zo hadden we een jongen met een hersenaandoening, die bij de afdeling marketing werkervaring opgedaan heeft (uitbreiden werkuren van 0 naar 4), maar het werk met de vele prikkels paste niet bij hem. Hij is nu hovenier geworden. Dat is rustiger werk en het gaat goed.
Soms hebben mensen meer in hun mars dan wij kunnen bieden. Een student met de opleiding rechten, die eerst niet in de advocatuur aan de bak kon, maakte bij ons notulen en verzorgde de social media. Toen bleek dat hij meer kon heeft hij voor ons een rechtszaak behandeld en is daarna doorgestroomd naar de gemeente. We hebben nog steeds contact.
Kandidaten die de werkervaringsplekken invullen krijgen evenals de Infra-werkers, een basistraining van 4 tot 8 weken met behoud van uitkering. Wel is hun inzet beperkt tot de duur van een project.
Sallandse Wegenbouw is een erkend leerbedrijf. BBL’ers van niveau 2 en 3 zetten we in onder goede begeleiding van gecertificeerde leermeesters. BBL’ers zijn er vier dagen in de week en werken dan nauw samen met ervaren collega’s en gediplomeerde leermeesters. Wij zijn er trots op dat wel 8% van alle SPG-leerlingen van SPG infravak aan het werk zijn bij Sallandse Wegenbouw.
Door de Wet Werk- en Zekerheid neem ik geen mensen meer aan. In geval van verminderde bedrijfsactiviteiten ben ik met deze wet bij ontslag gemiddeld € 40.000 per medewerker kwijt. Daarnaast loop ik het risico op vier weken ziektewet en het 10 jaar doorbetalen bij arbeidsongeschiktheid. Het aannemen van mensen via een uitzendconstructie is dan een goed alternatief. De keuze is dan snel gemaakt.